Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
viftedeksel

Er det lov å bytte ut viftedeksel til uorginalt deksel på Eex e motorer?

Spurt ${formatDate(1184048940)}
Løst Løst
Ex
IS-jord

Hei
Hvilke krav stilles til tversnitt på jordkabel fra ISE skine i tavle til ISE jordingsplint, på offshore installasjoner?

Spurt ${formatDate(1183619940)}
Løst Løst
Ex
Motor merket Ex de IIB T4

Er det tilstrekkelig med en vanlig motorvernbryter med 0-spenningsspole for start/beskyttelse av motor med denne merkingen? Eller er det andre krav. Motoren skal stå i sone 1

Spurt ${formatDate(1183455720)}
Løst Løst
Ex
EEx E

Er det nødvendig med gassgruppe merking på EEx E utstyr?

Spurt ${formatDate(1182158640)}
Løst Løst
Ex
Fiber i ex-område?

Lurer på om det er noen krav til fiber i ex-område. Feks om den kan lage explosjonsfarlig gnist osv. eller om det er ok. Skal terminere i E-kapsling.
Noen sier at fiber kan være farlig og noen sier ikke. hva stemmer?

Spurt ${formatDate(1179475500)}
Løst Løst
Ex
IS sløyfer i flerparskabel

Hei

Jeg har et rom som er klassifisert som sone 2 område. Inne i dette rommet skal jeg sette opp 5 stk loop powered displayer som skal kobles opp mot en PLS. Displayene har en range på 4-20mA.

Hvis jeg må ha flere barriærer, kan jeg da bruke f.eks en BFOU 8 par med common screen fra barriærene i skapet og ut i felt til en koblingsboks, og gå fra koblingsboksen med en enkel kabel ut til hvert display?

Hvis jeg har en barriære med Io på 193mA, kan jeg da drifte alle 5 displayene på en og samme barriære?

På forhånd tusen takk for godt svar :)

Spurt ${formatDate(1178192340)}
Løst Løst
Ex
Modifisering av kapsling.

Vi har en elektrisk temperatur regulator av type SCHRAMM ETR 5/60.

Denne er merket med PTB 00 ATEX 2183 X.

Merking er utført i samsvar med direktiv 94/9 EG :
Ex II 2 G EEx emd IIC T6.

Denne er levert med nipler i koplingskammer av bestemt dimensjon.

Har vi lov til å fjerne orginale nipler, samt bore opp hullene og ersatte disse med ny og større type nipler ? Det er ikke markert noen utsparinger for event. nye nipler, så orginalt nippelhull må isåfall bores opp.

Spurt ${formatDate(1176012540)}
Løst Løst
Ex
Lagerbytte på EXd motor

Lærte på trainor ex-vedlikehold kurs at det er kun autoriserte verksteder som har lov og bytte lager på EXd motorer (gamle lager har havarert).
Er dette en særnorsk regel, eller gjelder dette i resten av europa også (f.eks UK).
Hvilke europa norm/paragraf kan jeg referer til?

Spurt ${formatDate(1174762740)}
Løst Løst
Ex
Smøregrav

Skal installere lys i smøregrav, er dette ex-område? Finner ikke dette nevnt noen plass i NEK 420. Eier har ikke sonekart over bygget. Er det krav til ventilasjon? Kan stikkontakter IP44 benyttes?

Spurt ${formatDate(1174035840)}
Løst Løst
Ex
induktiv giver og barrierer

En induktiv giver er koblet via div koblingsbokser inn til en barriere og deretter på en dig.ing på en PLS. Det er nå ønskelig å utvide systemet med en induktiv giver (og en barriere) til, uten å reprogramere PLS. Vil det da være mulig/lovlig å seriekoble disse to signalene på sikker side? Altså mellom barriere og PLS.

Indukitv giver: NJ1,5-18GM-N-D-V1
Issolated switch amplifier:KFD2-SR2-ex2.w

Begge fra pepperl & fuchs..

Spurt ${formatDate(1173871680)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.