Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Eg har ein motor som står i Ex-område på ei stålramme som er skrudd fast i betong, kabelen er lagt på kabelgate fram til motoren.
Jordingssystemet er eit maskenett, motoren er jordet gjennom kabelen som kjem frå ei tavle med jordskinne som er tilkopla maskenettet.
Kabelgaten er kopla til ei lokal jordskinne ved motoren.
Blir derfor utjevningsforbindelsen til kabelgaten ein tillegsutjevningsforbindelse med krav på 2,5mm²/4mm²?
Er motor og fundament godt nok jordet gjennom kabelen eller er det krav om utjevningsforbindelse? I kabelen er det jordleder på 6mm².
Står det noko klart om dette i forskriftene? Eg har lest i NEK 420 side 96, men fant ikkje noko svar.
Hei
I et interface cabinet lokalisert i safe area er det montert inn IS barrierer som skal gjøre signalene egensikre. Har nå oppdaget at det er koblet inn en nivåbryter(non Ex) fra safe area inn på en av IS-Barrierene. Holder det med å skifte barrierens terminaler fra blå til grå, eller må vi fjerne barrieren og rute om kabelen? Dette en bryter (simple Apparatus) og skal vel dermed ikke medføre noen tørre fare for de andre IS-signalene?
Er det normalt å bruke utjevningsforbindelse på stålrammene til ein Brattberg-gjennomføring? Det er ikkje alle rammene som har skruer og då må du i tilfelle bore eit hull og gjenge opp sjølv. Sier NEK 420 noko om dette?
Vi har noen EXD bokser her offshore med plane flammespalter. Disse er noe korrodert.. Er usikker på om de holder kravene. Hvordan vet jeg dette?
Mener det finnes tabeller for dette.. Hvor finner jeg eventuelt disse?
Hei. Jeg ser hva som er skrevet vedrørende skrittellere. Etter min mening bør jo da det samme gjelde for en klokke med batteri. Det er jo stort sett samme batteritypen med 1.5 volt, og jeg har aldri hørt om at en har blitt nektet å gå med klokke i et EX-anlegg. Skal også like å se et praktisk scenarie hvor et utstyr med et slikt batteri kan klare å antenne noe. Kanskje det går an å få til i et laboratorium, men sannsynlighet for antenning i et anlegg må være omtrent uendelig liten. Mitt spørsmål er derfor : skal vi forby klokker også, eller er vi på vei ut av all logikk ??
Hva sier forskriftene om bruk av strålecoax (leaky feeder) i klassifisert område offshore? Antenne eller kabel?
Termineringer/plugger?
Kan en elektrisk varmekolbe med et Ex sertifikat for gassgruppe IIC benyttes i Ex sone med gassgruppe IIB?
Hallo!
Er det tillatt å bruke blå rekkeklemmer til N leder i EX-soner?
Tenker da at det lett kan oppstå forvekslinger mellom EExi og N!
Mvh
Erik E
Hvilken EX-sone regner man at innsiden av en olje/gass-rørledning er ?
Hvilke momenter er det viktig å ta hensyn til innenfor Elsikkerhet når oljefyren skal byttes ut med gassfyring ( LNG )
soner, utstyr osv
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.