Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
Lysrør uten armatur..;)

Hei.
Kan noen fortelle meg hvordan og hva jeg trenger for å kople opp et enkelt 36W 130cm lysrør uten armatur? Har tenner men må jeg ha et drossel? Noen som vet hvor jeg får tak i det? :)

Spurt ${formatDate(1161452040)}
Løst Løst
Ex
Laser i sone 0

Sier regelverket noe om laser i EX sone. Hvor kan jeg i så fall finne det?.
I dette tillfelle er det snakk om en laserprobe med en effekt på 52,5 microW som skal inn i en tank som har sone 0. (1G)

Spurt ${formatDate(1160738040)}
Løst Løst
Ex
Motor i sone 1

Hva bestemmer om det skal være motor av klasse EXe eller EXde (eller EXd) i EX sone 1. Tenker da på forskjellen at EXe har oppgitt Te tid som må taes hensyn til ved valg av vern, mens EXde om jeg har fortsått det riktig skal beskyttes på ""vanlig"" måte.

Spurt ${formatDate(1160724060)}
Løst Løst
Ex
IS Beregninger

Er det krav til kompetanse for den som skal utføre IS beregninger, bortsett fra EXi-kurs?

Spurt ${formatDate(1159268040)}
Løst Løst
Ex
Statisk elektrisitet, ikke elektrisk utstyr i ex omr.

Statisk elektrisitet, hva kan være potensielle kilder for dette ? Vi holder på å kartlegge potensielle kilder, fokuserer bl.a. på luftdrevne pumper, kjemikalie overføring etc., hvordan kan man få en komplett forståelse for hva man skal ta hensyn til ? Har vært på offshore installasjon hvor de brukte zink bøtter ifm olje prøvetaking, disse ble jordet. Kommer på en ny installasjon hvor dette er helt ukjent. Noen som kan gi tips relatert til hva som skal forbindes til jord ?

Spurt ${formatDate(1158992820)}
Løst Løst
Ex
EXe skap

Dersom en har et Exe skap: Er det da tillatt å montere inn EXd-utstyr i dette skapet?
Eksempel. Montere inn en purgeunit i et EXe skap for beskyttelse mot vær og vind

Spurt ${formatDate(1157955960)}
Løst Løst
Ex
Valg av kabel uten armering for Exi kretser

Hei,
I følge NORSOK Z-010 paragraf 9.1 skal utendørs instrument kabler være med armering. Er dette et absolutt krav for Exi kretser, og evt hvilke europeiske standarder refererer dette til?

Spurt ${formatDate(1157531700)}
Løst Løst
Ex
Krav om vern til EXD motor

Fadderen min har ett prosjekt på gang her ute og lurer på om hvordan det er me krav til vern forand EXD motorer med tanke på at lager og div på pumpen f.eks motoren driver kan skjære seg og du da vil få varme utvikling i motoren..

Spurt ${formatDate(1157369100)}
Løst Løst
Ex
Glattskjøt av kabel i ex-sone

På et aluminiumstøperi brukes naturgass for oppvarming av støpeovner. Naturgassrørene går i taket og det er av fabrikken definert ex-sone 3,5 meter rundt rørflensene.
Innenfor denne sonen står et damplampearmatur som skal flyttes ut av sonen. Kablene blir da naturligvis for korte og må skjøtes.
Er det tillatt med glattskjøt av kabelen? (Dvs. skjøtehylser og krympestrømpe med lim).
Kabelen er av type PFSP 3x10 mm2.

Spurt ${formatDate(1156364220)}
Løst Løst
Ex
Power supply for IS barrierer

Hei
Er det krav til at minus på power supply skal være jordet når passive barrierer benyttes, eller kan det benyttes power supply hvor pluss og minus flyter?
Knut

Spurt ${formatDate(1155033960)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.