Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
Exi LED

Hei

Skal indikere et Running signal i EX-sone igjennom en IS-barriere. Her skal jeg bruke en LED, og da er jeg usikker på om denne må være sertifisert Exia. Vet at det mange som bruker helt vanlige LED`er til dette formålet. Er dette i ren uvitenhet eller er det lov? Kan en LED gå som Simple Apparatus? En sertifisert Exi LED koster 290 Kr, mens en LED som er helt lik uten EX-sertifikat koster kr 26,90. Dette er mye penger særlig når hele kontrollboksen koster kr. 237...

mvh
Tim

Spurt ${formatDate(1152191220)}
Løst Løst
Ex
Installere utstyr i Ekd-kapsling

Ved installasjon av jordfeilovervåkning må jeg montere differansestrømtrafo i en eksisterende Exd-kapsling. Må jeg da resertifisere Exd-kapslingen?

Spurt ${formatDate(1150374900)}
Løst Løst
Ex
Endemotstand i Exe boks

Er det lov til å ha endemotstanden ute i Exe boksen? Eller må denne koblast på sløyfa inne i LER?

Spurt ${formatDate(1147782600)}
Løst Løst
Ex
Frekvensomformer i Ex-sone

Ser i NEK420 at Exe-motorer sammen med frekvensomformere SKAL være testet ilag for å være sertifisert. Mitt spørsmål bli i denne sammenheng;

1. Noen unntak for dette?
2. Gjelder kravet testing av spesifikt utstyr, eller er det godt nok at motoren er testet med en omformer med tilsvarende teknologi (PWM-modulering)?
3. Dersom man bruker en Exe-motor i sone 2, hvor det strengt tatt er greit med en nA-motor som ikke trengs testes ilag med omformeren - er det da ok å utelate testing ilag? Eller må utstyret testes ilag siden motoren er Exe og at man dermed havner i e-krav?
4. Samme problemstilling i form av en Ex de-motor. En d-motor trengs ikke testes ilag med omformer, men hva da med en de-motor? Er den ""mest"" d- eller e? Hvordan skal man tenke i sånne kombinasjoner?

Ble litt komplisert det her :) Takk for svar.

Spurt ${formatDate(1147699740)}
Løst Løst
Ex
Jording zenerbarrierer

Gjelder kravet om maksmum 1 ohm tilbake til hovedjord fra zenerbarrieren( 2stk 1,5kv eller 1 stk 4 kv) også for IT anlegg?

PS Mitt spørsmål den 25.4 om jordfeilvarsling gjelder IT anlegg.

Spurt ${formatDate(1146124860)}
Løst Løst
Ex
Tillhørende utstyr i Ex grunnlegende

Ved spørsmål om Hvor tilhørende utstyr kan benyttes kom ikke svaralternativer opp.
Dette gjalt lommelykt merket EEX ibed IIC T6.
Knappen videre lyste slik at jeg kunne gå videre direkte

Spurt ${formatDate(1146124380)}
Løst Løst
Ex
Jordfeilvarsling

Hvilke krav er det til jordfeilvarsling i et Ex anlegg når abonenten har egen trafo.

Spurt ${formatDate(1145946360)}
Løst Løst
Ex
EXi

Kan en montere EXi-b utstyr i sone 2? Gassen er en II A gass

Spurt ${formatDate(1145867640)}
Løst Løst
Ex
termistor i motor

Hei,
Jeg har et sp. mål i fm termistor i motorer i ex-område.
På vår fabrikk i Fredrikstad, har vi følgende krav til installasjoner i ex-oråder:
Motorer over eller lik 30 kW skal ha termistor. Er dette et krav som brukes kunn her hos oss? Eller er dette et krav i ht forskriftene????

Spurt ${formatDate(1144131660)}
Løst Løst
Ex
Exd - merking av kapsling

Vi har fått nytt utstyr ombord. Det består av et skap i Exe utførelse med innmontert Exd kapsling. Exd kapslingen har kun innvendig merkeskilt, er dette etter boka? Skal ikke alt Ex utstyr være tydelig merket på utsiden?

Spurt ${formatDate(1144071900)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.