Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Hei
Lurer på om det finnes noe krav om drenering av exe bokser plassert i friluft ?
Fra gammelt av har jeg lært at glassrørsikringer for utstyr som er plassert i klassifiserte områder skal være sandfyllte, for å oppnå tilfredstillende brudd i sikringen.
Jeg har i den senere tid forsøkt å finne ut hvor dette er beskrevet, men klarer ikke å finne det.
Er det noen som kjenner til krav eller regler hvor dette er omtalt (normer, regler og standarder o.l.)?
Mvh Roald
På EX sonekart er malingslager definert som sone 2.
Hva er årsaken til at dette kan defineres slik?
Der er kontinuerlig avdamping fra maling og tynner produkter på lageret fra spann som står åpen etc. Ved kontinuerlig tilstedeværelse av gass ville jeg anta at soneklassifiseringen ikke var sone 2!
Vi skal nå bytte ac motoren på avtrekksviften som er en gammel EXD motor. Vi ønsker å erstatte den med en EXN motor for sone 2.
Antar at dette lar seg gjøre uten problemer med referanse til sonekartet?
For en motor i tennsikker utførelse er maks. tillatt spenning 11 kV. Gjelder denne grensen for alle typer utstyr i Ex e utførelse, evt. hva slags begrensninger finnes mhp. spenning for tennsikker utførelse?
Ønsker en avklaring på et svar fra dere vedrørende jording. Følgende ble postet den 17/11-2005:
I en Ex d nippel brukes armeringen til å holde kabelen fast med ved en eventuell eksplosjon inne i kapslingen. Det betyr at dersom det er påkrevet med PE jord må denne taes med som en sepparat leder.
Generelt skal jordsystemene i et Ex område være separert helt fram til hovedjordpunktet.
I følge min barnelærdom er avsluttning av armering i kabelgjennomføring an anerkjent metode for jording av kabel i flere land i Europa. Det er imidlertid ikke godkjent jording i Norge. Derfor kreves separat beskyttelsesleder.
IFEAs veiledning i Ex-installasjoner - Hefte 3, side 8 sier:
Det er en utbredt misoppfatning at låsing av armering i kabelgjennomføring er påkrevet for å holde kabelen på plass ved en eventuell eksplosjon innvendig.
Er jo klar over at IFEAs retningslinjer ikke er noen forskrift, men regner med at likevel med at disse ligger til grunn. Hva er riktig?
IEC 60092-401(NEK 410 hoveddel 4 ansnitt 9 side 242) punkt 47.1 står det om skjøting av kabler.
Her sier man at det normalt ikke skal skjøtes men at det kan gjøres hvis det er påkrevet ved reperasjon.
Betyr dette at man kan skjøte kablene til en dc motor 750 KW som en reperasjon med Skjøtehylse og krympestrømpe.
Det har vært en del diskusjon vedrørende valg av Exd-kapslinger kontra Exde-kapslinger (kabelinnføring i Exe boks), både for motorer og koblingsbokser som inneholder gnistgivende komponenter. Ofte ønsker utelandske leverandører å levere rene Exd-kapslinger. Men jeg har forstått det slik at en bør velge Exde-kapslinger. Har litt vanskelig for å argumentere godt for å forlange Exde-kapslinger.
Har dere noen gode argumenter?
Er det drift/vedlikeholdsmessig noen forskjell?
Hva er å foretrekke og hvorfor?
Er det et argument å velge Exde kapsling for å unngå mulig feil på kabelinnføring, grunnet større kompleksitet ved Exd-nippel?
Mvh Arild Lange
Det skal prosjekteres en varmekabel på rør i et Ex område. Jeg lurte da på om et er noen spessielle hensyn som må taes. Tenker da spessielt på om kablen må sikres på noen bestemt måte. Tanken var å bruke selvregulerende varmekabel. At kablen er selvregulerende er det sikring nok i seg selv?
MVH
Andreas Johansen
Hei
Lurer på om det er slik at Exe kapslinger kun kan åpnes når spenning er avslått når denne står i ex område?
Evt. hvor står kravet om dette?
Vi har en nødstoppbryter på en elektrisk winch som skal tilkoples en ex stikk utv.Denne stikk er det kun 2 pinner på.Spenning er 24V.Videre blir en denne nødstoppbryter koplet til denne stikk med bevegelig kabel og 2 pins plugg .Trenger vi jordleder/skjerm i prov kabel ?Nødstoppbryter og prov kabel skal kunne plasseres i sone 1-2.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.