Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Hvilke kriterier skal til for et område er sone 1 eller sone 2, er det kun ventilasjon/vifte
Hei!
Skal installere en ny container offshore med bl.a. PA-høytalere, telefon og beacon. Telecom kabelen skal ha A-loop og B-loop. Er det tillatt at A-loop går gjennom en IS transit mens B-loop går gjennom en NON-IS transit?
Katodisk korrosjonsbeskyttelse ved hjelp av påtrykkt spenning i ex områder.
Det er vel ingenting som fritar et slikt anlegg fra å ha ATEX godkjenning ?
Ved montering av Exi røkmelder i sone 1 og 2, kreves det da Ex godkjente kabelnipler på melderen for å opprettholde Ex sertifisering av melder?
Skal nippelen ha Ex merking av noe slag?
Eller er det godt nok med industri nippel?
Ønsker svar og da med henvisning til gjeldende regelverk.
Jeg har en flow sensor. Type Hoentzsh U12-Ex som har følgend Ex merking: EEx e q [ia]IIC T5
I tillegg er den ATEX merket CE0820, Ex II 2 G.
Sertifikat: ZELM 01 ATEX 0065
http://www.hoentzsch.com/de/html/dethermisch.htm?/de/html/thermischta.htm
Enheten skal tilkobles etern 24VDC + 4-20 mA tilbake fra sensor.
1. Kan denne benyttes i Ex-sone uten IS-barriere?
2. Hva menes med [ia]?
3. Hva med bruk i Sone 22 (Dust)?
----
I de tilfeller du har en kabel med armering, og avslutter denne i nippel, hva er da beste måten for å jorde f.eks motoren? Bruker du da en faseleder og merker denne gul/grønn? eller fester du et ""øyre"" til nippelen og legger PE-leder mellom øyre og PE-klemme i koblingshus? Kan du i visse tilfeller sleppe og trekke forbindelse mellom nippel og PE-klemme, så lenge nippelen er jordet ved hjelp av armering, og nippelen er skrudd direkte i et koblingshus av f.eks støpegods?
Hei.
Vi har en exd kapsling med skader i flammespalten.
det er et stort ""hakk"" som går ca 5 mm inn i flammespalten. Jeg vil tro kapslingen er under 2L, og hvis jeg måler den ""friske"" flammespalten er den fra bunn i hakket og inn ca 12,5mm.
Jeg husker fra kurset at det finnes tabeller på hva som kan godkjennes og ikke, men jeg har ikke de tabellene her ute.
Vi har fått en bemerkning på ex utstyr brukt på Britisk sektor i Nordsjøen som går på dato stempling og gyldighet av ex sertifikater. Det ble hevdet at Ex sertifikat/utstyr har en begrenset levetid/gyldighet på 10 år. Har aldri hørt om dette før. Har jeg sovet i timen?
Hvis man definerer et rom til BE3. Skal det da være jordfeilbrytere på feks. varme? Finner ikke hvor det står noe om dette i nek 420.
Lurer på hvordan kravene generellt angående jording i EX-områder er. Er det krav til seperat opplagt jord, i tillegg til tilførselsjorden?
Kan du bruke armeringen som PE-jord på en motor, eller må du jorde armeringen i en EXd nippel og ha en PE-jord med deg som egen leder?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.