Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Angående beregnig av volum i motoren.
Må man ta med hele volumet i motor karroseriet, eller det greit å bruke volumet av koblingshuset?
Bruker man det frie, eller totale volumet?
Jeg vurederer å bruke en Hawke 501/453 men den er bare godkjent oppttil maks 2 liter.
Koblingshuset er definitivt mindre enn det.
Jeg er ikke helt sikker på hvor stort det frie volumet er for hele motoren. Det totale volumet er mer enn 2 liter.
Hvor kan jeg finne forskrifter angående merking av koblingsbokser og kabler når det gjeller IS / NIS merking ?
Dette dreier seg om ""offshore"" installlasjoner.
Skal for eksempel ""tagnummeret"" på kolingsboks / kabel inneholde tall / bokstaver som gjenspeiler dette ?
Hei,
Jeg har et sp. mål angående testing av termiske vern i fm Eex ""e"" maskiner.
Etter hva jeg har forstått får vi 87% av maskinens startstrøm (Ia) ved å fjerne en av fasene til maskinen for deretter å starte.
På en av de testede driftene fikk jeg en høyere strøm (enn 87% av IA)under testing, men utløsetiden (te-tid) var innenfor kravet
dvs utløsetid = 1,2*1,3*te-tid
Har dette noe betydning, og eventuelt hva kan jeg gjøre med det.
På fabrikken vår har vi en del massemåler og flow målere som er klassifiser Eexde (ia/ib) vi har montert hurtigkoblinger på Ex ia/ib signalet fra transmitteren, hurtigkoblingen er montert der nippelen normalt brukes. Kan vi bruke hurtikoblinger på Ex ia/ib krets som er montert i et Exe koblingshus? Nippelene har ikke noen Ex klasifisering. Instumetetene er i tilegg forsynt med 24V DC, dette kommer inn i samme koblingshus men fra separat kabel og nippel som er klasifisering Exe.
For en gass tetthetsmåler har vi et system Ex-sertifikat som gir informasjon om hvilke barrierer som skal benyttes. Ii og Ui er ikke oppgitt.
Dersom jeg finner en barriere som tilfredsstiller disse kravene, er det da slik at jeg ikke trenger å vurdere Ii og Ui ?
Utdrag fra sertifikat:
""Twin channel shunt diode safety barrier with one channel 10V 50ohm and the other 28V 300ohm, both channel of positive polarity"" osv
Hei,
har utstyr merket EEx p d ib [ia/ib] IIB T4
Skal man da følge inspeksjonsmatrisen for alle beskyttelsesgradene, eller skal man bare følge den for hovedbeskyttelsen?
Ved bruk av Febdok til beregning av motor i ex-område, får jeg på utskriften av beregningsresultater den samme tiden på starttid og te-tid. Hvis jeg setter starttiden til 3 sek. og te-tiden til 25 sek, kommer det på utskriften: Starttid/ Tetid.....:3 s / 3s. Hvorfor?
Jeg har kommet over Tokheim 75XX og 91XX bensinpumper som har utstyr som er UL-sertifisert (installert i 1998)med EF-Forklaring datert 03.5.98 og UL sertefikat datert 2.6.95.
Utstyret er derfor ikke sertifisert iht IEC eller CENELEC. Jeg vet at OD har gjort det klart i et brev av 30/1 1997 at Ul-godkjent utstyr ikke uten vidre kan benyttes på norsk sokkel, men at driftstillatelse kan gis dersom det verifiseres at kravene til installasjon tilfredsstilles ved en vurdering av installasjonens sikkerhetsnivå. Hvordan skal en forholde seg til dette? Problemet er i to bensinpumper (dobbelpumper) øvrige pumper er bygget om med nye bokser, motorer og test utført av Demko for resetsystemet. Det er ikke plass til nye motorer i dobbelpumpene. Skal pumpene stenges!!!!!!!!!!
Vi har en EXi krets som er koblet til en termostat. Termostaten har EXd kapsling. Kan vi fjerne EXd merkingen og sette i en EXe nippel i denne kapslingen? EXi har krav til IP grad, det har ikke EXd, er dette et problem?
Hvilke krav stilles til godkjenning av sone 2 utstyr. Finnes det noen normer/regelverk som forteller om dette?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.