Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
IEx grunnleggende blir det sagt at OD har tilsynet i Norge (offshore) - jeg trodde at det var PTIL som er tilsynsmyndighet og OD er lovgivende?
Hei.
Der har blitt nevnt at alle motorer/EX utstyr i utgangspunktet skal repareres/vedlikeholdes av produsenten. Med dette menes at en generell godkjenning av verksteder ikke finnes lenger, men at produsenten godkjenner de bedriftene som skal drive reparasjoner på deres utstyr.
Stemmer dette, og hvor er evt. dette omtalt i Atex?
Hei
Jeg har en EExn Touch Screen for Zone 2 som har et krav i Ex Sertifikatet om at den må monteres i IP54 kapsling. Kan vi da bruke standard IP54 boks, eller må det være en EExe boks?
Mvh
Rune Sørensen
Skal signalbrytere levert og montert i et
Eex eid skap(som igjen plasseres i sone 2)forsynes via barrierer?
Vedrørende valg av Exe nippler lurer jeg på om forskriftene sier noe om hvilke nippel som skal brukes til forskjellige kabel typer.
F.eks. armert kabel i nippel for uarmert kabel.
Bryter det med forskriftene?
Har problemer med noen små magnetventiler, der Ex-merkeskiltene på spolen fort faller av eller blir ødelagt. Produsenten vil ikke levere nye merkeskilt, da disse er gått ut av produksjon. Jeg har forstått det slik at man kan lage nye merkeskilt selv. Spolene er ganske små, så det er begrenset hvor mye opplysninger som kan skrives inn på skiltet. Hvilken informasjon må stå på skiltet? Dette er gamle ventiler, som verken har ATEX eller CENELEC merking. De er merket Ex s G5.
Jeg har en boks i klassifisert område som er merket som følger:
Class I , groups B,C & D
Class II, groups E,F & G
Er denne boksen tillatt brukt? Den har nå vært i drift i 25år..
Jeg har en boks lignende Ex-d med pakning hvor det utvendige skiltet er forsvunnet , Innvendig er forøvrig skiltet inntakt med følgende info:Eexia IIc T6, Baseefa no. Ex 86 B2332X, max amb. temp. 45`c.
Er tilstrekkelig med dette innvendige skiltet , eller må jeg få laget et nytt for montering utvendig? Hva innebærer X i sertifikatet?
Er det mulig at en mobiltelefon kan skape en gnist som videre kan skape en eksplosjon ved fylling av bensin. Nå mener ikke jeg at batteriet kortslutter eller lingnende, men at selve antennen kan gi ut en sterk nok gnist når et ringesingnal blir motatt eller man ringer fra mobilen
Hvilke krav stilles det til prov. EX utstyr vedr. tidsintervall på sjekk/vedlikehold av utstyret. Hvis f.eks en provosorisk ex tavle er sjekket ut og funnet ok hvor lenge kan den ligge på lager før den må sjekkes igjen ?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.