Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
EX JB Kapslingsgrad

Vi har mottatt nyutviklet CRT for utprøving(Casing Running Tool). Dette er utstyrt med trådløst kamera, og vil bli montert over åpent hull på drillflor. Kamera etc. ser ut for å ha riktig sertifisering, men batteripakken som følger med er montert i en EX box, denne er merket med flg: EX II 2 G, samt EEx ed IIC T6, samt IP 23 !! og inneholder 1 stk 12 V batteri med kabelsko som tilkobling. Vil dette være lovlig? Vi er i åpent hull med mye gass/ sone 1

Spurt ${formatDate(1097222280)}
Løst Løst
Ex
ATEX merking av mekanisk utstyr

Jeg har en motor med gir som har følgende merking:
Motor: Ex II 2G, EEx de IIB+H2 T4
Gir: Ex II 2GD, EEx ck IIB T3 190°C
Merking av motor er OK, men hva menes med merkingen på giret?
Hva står ""ck""?
Kan dette giret brukes i områder hvor det kan være hydrogen tilstede (IIC) ?

Spurt ${formatDate(1096639560)}
Løst Løst
Ex
Exi

Hvor i forskriftene/normene finner jeg krav vedrørende bruk av inviduell screen for Exi kretser? Jeg forstår det slik at det har vært en innskjerping vedrørende bruk av inviduell sreen kontra common screen som var tillatt tidligere.

Spurt ${formatDate(1096030320)}
Løst Løst
Ex
Radioer i ex-område

Har en radio der batteri og radio er ex-merket.
Er det krav til merking av tilhørende utstyr som hodetelefoner og høyttalere.

Spurt ${formatDate(1096015200)}
Løst Løst
Ex
Deling av signaler i EXi kretser

Vi har en proximity sensor (NAMUR) som vi ønsker å skal gi signal til 2 forskjellige prossesanlegg. I dag er disse anleggene laget med hver sin barriere og beregnet brukt med hver sin sensor. Av praktiske grunner ønsker vi bare bruke en sensor, erfaring viser at dette ikke er problematisk da sensor har meget lite feil så backup er unødvendig. Anleggene er modulbaserte så ombygging er ikke første alternativ.
Vi har funnet en barriere KFD2-SOT2-Ex1.LB.IO med 2 isolerte utganger for å splitte signalet til hvert anlegg. Det betyr at man har 2 barrierer koblet i ""serie"". Dette har vi testet og det fungerer meget godt.
Er dette lovlig ihht forskriftene?
Hvis dette er lovlig hvilken Ex klassifisering har da signalet mellom barrierene? IS/NON-IS?
Har du noen forslag til annen løsning?
MVH
Terje

Spurt ${formatDate(1095158340)}
Løst Løst
Ex
Ex p

Heisann, akkurat fått noe nytt utstyr i Ex p d ib utførelse.

Dette skal brukes av annet personell uten kjennskap til Ex. Hva slags krav stilles til brukere av slike system?

Oppkobling skjer vha 'vanlig' støpsel til 220V.

Spurt ${formatDate(1089724020)}
Løst Løst
Ex
Koblingsboks utførelse

Hei,

Lurte på om det er noe regelverk og i tilfelle hvilken paragraf som sier at en koblingsboks skal være av Exe utførelse (eller annen type) på en Exi krets eller om en vanlig marine/offshore boks med IP54 kan brukes.

Gi gjerne tilbakemelding om det er noen forskjell når koblingsboks er i sikker eller Ex sone.

Spurt ${formatDate(1089703920)}
Løst Løst
Ex
ATEX

Hei,
en, for oss, ny problemstilling er blitt avdekket i forbindelse med ATEX/FUSEX: Når en flate er malt kan det oppstå statisk elektrisitet.En malingsprodusent sier at når tykkelsen er over 200 my, gjelder dette nesten all maling. Har noen i ""Fagforum"" vært borti denne problemstillingen? Holder f.eks. NORSOK sine malingsprosedyrer med hensyn til ATEX?

Spurt ${formatDate(1089372720)}
Løst Løst
Ex
Rustet EExe boks

Jeg lurer på hvordan jeg skal forholde meg når jeg kommer til en EEXe box der EX merkingen har
rustet av, og hele boksen er full av overflaterust.
Innvendig er Boksen tørr, og rekkeklemmene intakte.
Bør en slik boks skiftes??
Når kan jeg vite at Boksen har fått en annen kapslingsgrad pga. ytre påvirkninger som rust??

Spurt ${formatDate(1089044100)}
Løst Løst
Ex
ATEX - gammel transmitter

Har et tilfelle der et oljeselskap har ny- installert en ikke ATEX godkjent transmitter. Transmitteren er kjøpt inn lenge før ATEX direktivet ble gjeldende og har lagt på deres lager intill nylig.Er dette lovlig?

Har rådført meg med en del personer og tilbakemeldingene er delt ca 50/50.
Halvparten mener at transmitteren kan kun brukes som spare. Den andre halvparten mener at transmitteren kan brukes på nyinstallasjon så sant
den ikke har blitt omsatt (kjøpt) etter ATEX direktivet ble gjeldende. Hva er korrekt lovanvendelse?

Spurt ${formatDate(1088748600)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.