Trenger noen tips ift. ryddig rekkefølge i sluttkontroll på motorstyring 400v og 230v styrestrøm. Dette gjelder privatistveien som automatiker.
Jeg tenker først visuell sjekk - kontinuitetskontroll, isolasjonsmåling, spenningsmåling og funksjonstest. Kan noen utdype disse punktene mer og om hvordan de bør utføres?
Det samme med tilkoblinger fra styreskap til motor mtp EMC. Har en viss oversikt, men ikke god nok.
Takk :)
Hei.
Nærmer seg fagprøve og i den forbindelse dukker det opp mange spørsmål hehe.
I manualen til ABB omformeren min, står det at det skal være enten, gG, aR eller uR fuse.
Hva er det? Det er vel for og beskytte elektronikken i omformeren ved å ha såpass kjappe sikringer?
Er det ikke nok med automatsikring eller motorvernbryter?
Vi holder på med risikovurdering på en maskin og har konkludert med at vi skal bryte 400V 3-fase inn til hele maskinen ved aktivering av nødstopp. Maskinen er fra 1977 og er ikke utstyrt med nødstopp fra før. Hva er det som gjelder i dag? fortsatt to kontaktorer i serie på hovedstrømmen og nødstopprele med overvåking på tilbakemelding fra de to kontaktorene så det blir detektert at ikke en av de har brent fast?
Pumpemotor har ikke servicebryter. Mekaniker skal gjøre en jobb på pumpen, han ser på sikringsoversikt i elskap og vipper ned aktuell sikring og låser denne: Er dette godt noK?
I tilfelle han ser "litt feil" eller merkingen er feilmerket så kan det gå galt, jeg mener han bør ha elektriker til å verifisere atr oppstart ikke er mulig og at det er sikret med en låsbar innretning.
Hei
jeg har et generelt spørsmål, anngående fordeler og ulemper med forsjellige typer transmittere som brukes til nivåmåling (radar, pizo, dp celle osv) og hvor de egner seg best
Hei. Er det noen så er kjent med om det finnes en modul så kan monteres sikringsskapet ifm elbillader. Som kobler ut kursen For elbilladeren ved høyt strømforbruk, eksempelvis om man bruker komfyr for fullt og andre storforbrukere og muligens nærmer seg maks belastning for anlegget. Og i de tilfellene eventuelt kan koble ut tilførsel til lader slik at hovedsikring ikke kobler ut
Jeg prosjekterer et anlegg der det skal være 12 samlebånd på bakkenivå drevet av 12 stk 0.37kW motorer, der tavle til drift er plassert i enden/nærheten av anlegget. Er det krav om jeg trenger 1 stk servicebryter til hver av motorene? Eller kan jeg bruke en felles servicebryter for hele anlegget på utsiden av tavlen med mulighet for avlåsning?
Hei,
Hvordan skal IE, ISE og PE sammenføyes i et anlegg? Vi har et skip hvor vi har installert et Remote IO skap på styrbord side og babord side. Disse Remote IO skapene innholder både PE (power), IE og ISE.
Må PE, IE og ISE føres i separate kabler fra skapene og kobles sammen til det båtens hovedjordingspunkt i for eksempel styrbord og babord tavlerom på båten? Eller kan vi koble PE og IE sammen i skapet med en lask og føre dette til tavleromme i en jordkabel og lokalkoble ISE jordingen 1 meter fra skapet?
Per dages dato har vi separert jordskinnene i Remote IO skapene til PE, IE og ISE med 50mm mellomrom.
Når det gjelder kobling av nullspenningsutløser som klikkes på på siden av motorvernbryter. Hvordan skal denne kobles? Skal f.eks L1 inn og så videre til motorvernbryter?
Hei,
Hva er de største fordelene ved 4-20 mA signal kontra spenningssignal og andre mA signal. Hvorfor ble 4-20mA den foretrukne industristandaren?
Hva er de største fordelene og ulempene ved denne signaltypen.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.