Hei!
Stemmer det at en elektrisk motor avgir litt elektrisk effekt pga cos phi?
Jeg fikk dette presentert fordi at når spenning/strøm IKKE er i fase, så vil spenningen (når denne er positiv) og strømmen (negativ) så vil det bli en negativ verdi når man multipliserer disse i en øyeblikksmåling? Håper dette var mulig å forstå...
Hei!Jeg har to stepper-motorer på 7A 50V. Vil en stepperdriver støye på samme måte som en frekvensomformer? Steppermotoren har ingen koblingsboks som på en vanlig motor, men bare en fireleder rett ut fra motoren. Vil det være noe poeng i å skjerme kabelen når det blir en uskjermet kabelstump uansett?
Er det lov at ha modbus signal fra en flowmåler (fiskal måling) i samme kabel som andre signaler?
De andre signaler er 4-20mA og digital I/O
Dette er offshore og det er en 16 par BFOU(i) kabel
Hei,
Dersom en 400V/690V 3-fas motor kobles i stjerne i et 400V-nett, er det min oppfatning at det da vil ligge 400V/kvadratrot(3) over viklingene i denne motoren. Ergo er spenningen for lav i forhold til motorens merkespenning. Denne type motor skal jo kobles i trekant ved 400V-nett, og i stjerne ved 690V nett.
Dersom denne motoren feilaktig blir koblet i stjerne, kan dette da resultere i brente viklinger? Kan en risikere å brenne viklingene ved å tilføre for lav spenning til motoren? Hva er eventuelt grunnen til dette?
Jeg har resonnert meg fram til at ved en fast last, vil motoren kompensere lavere spenning ved å trekke mer strøm for å opprettholde momentet som trengs for å drive lasten, og at dette kan resultere i brente viklinger. Er dette riktig? Dersom dette er riktig, vil altså stjernekobling føre til høyre strøm.
Det som er litt forvirrende er at vi benytter stjerne-trekant vender for å redusere strømmen (i startøyeblikket). Stjerne-kobling gir altså her lavere strøm. Gjelder dette kun for start/tomgang, slik at det blir feil å sammenligne dette med drift av en fast last?
Håper noen kan komme med avklaringer rundt dette.
Vi vet som kjent at nødstopp skal være rød sopp på gul bakgrunn... noen ganger setter vi i tillegg sort sopp på udefinert bakgrunnsfarge som er ment for lokal stopp. Mitt spørsmål er: hvorfor kan vi ikke bruke vanlige betjeningsbrytere som lokal stopp?? for meg virker det som om den sorte soppen er litt nødstopp men ikke helt nødstopp likevel? Hva er hensikten med sort sopp? litt nød stopp kanskje?
Noen med erfaring? Se bildet: jeg mener at den nedre tilkoblingen med "ruglete" type sprengskive har dårligere areal/ overførongsevne enn den øvre med tradisjonell sprengskive. Takknemlig for svar.
Innsatt bilde:
En trefasemotor er koblet til et trefasenett 220 V/50 Hz. Motoren er stemplet 2 kW; cos ?=0,8; ?=0,8; motoren er ?-koblet
Hvor stor er strømmen i tilførselsledningene ved full last? Angi svaret i Ampere
Vi har en spole seriekoblet med en kondensator. Vi har følgende informasjon: 300 V/50 Hz, 450 ?, 1,6 H, 6 µF
Beregn impedansen for spolen og angi svaret i Ohm
Hei!
Jeg har som lærling i automasjon fått i oppgave å prosjektere et nødstoppanlegg i et pappeske anlegg.
Anlegget består av transportbaner og noen roboter +palleteringsnalegg.
Jeg har peilet ut hvor jeg skal sette nødstoppene og hvilke nødstopper som skal stooppe hva og ikke minst tenkt slik at operatørene ikke skal være i tvil om hvor og hva som stopper når de trykker nødstopp.
Det jeg lurer på er hva slags nødstopp jeg skal bruke? nødstopp som er driftsikker ved påkjørsel av truck? dvs at dersom nødstopphodet rives av så stopper anlegget i motsetning til den tradisjonelle "dumme" nødstoppen med kontaktelementer bak som kan falle av inne i skapet.
Er det noen som har erfaring med Safety integrity level og performance level på nødstopper og dørbrytere? hva bør jeg velge?
Hei, da har eg endelig registrert meg på dette flotte forumet!
Har ein problemstilling angåande småkraftverk, som egentlig er eit elkraft-spørmsål. Vern-/spenningsrele kopler ut generator sporadisk. Det kan kople ut fleire ganger om dagen, eller gå fleire veker mellom utkopling.
Dette releet er eit Carlo Gavazzi DPC01DM69, som er direktekopla til generatorspenninga på 690 Volt. Eg har verifisert med video at vernet faktisk får alarm og kopler ut, og at det ikkje berre er ein feil i styrekretsen. Eg treng innspel til kvifor dette skjer. Vernet koplar mest sannsynleg ut på usymetri på spenninga. Dette er faktisk stilt til om lag 10%, og eit delay på 2 sekund. Det lokale energiverket har trenda spenninga på 22 kV-sida av transformatoren, og seier dette er normalt. Har også bytta releet/vernet med eit nytt av tilsvarande type, for å avdekke eventuelle feil med releet/vernet.
Kvar kan feilen være?
- Spenningsregulatoren?
- Diodebrua?
- Skitne viklingar i generator?
- Andre innspel?
Har vurdert å bytte releet/vernet om til eit med 230 Volt målespenning, for å få "demping", men den eventuelle feilen vil jo fortsatt vere der da.
Takk for svar!
Hei,
Skal igang med å legge opp styring 1-10v fra en sentral til noen spjeld og servomotorer.
Det er en kronglete føringsvei og det ligger noe kabling der fra før som har spart meg for masse arbeid med å trekke nytt. Utfordringen er at dette er Pfxp kabel og den er jo ikke skjermet.
Kan dette gå greit eller er 1-10v følsom for feil kabeltype?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.