De fleste produsenter av automasjonsutstyr snakker mye om "marinegodkjenning" i forbindelse med bruk av utstyr om bord i båt, men når er dette påkrevd? Har ennå ikke fått ett godt svar fra noen av leverandørene.
Dersom ett styresystem for ett utstyr/maskin (f.eks en mindre kran, ett hydraulikkaggregat, eller en dekksluke) skal brukes om bord i en supplybåt eller brønnbåt/servicebåt, vil det være ett krav, eller er det rederi/verft som stiller slike krav?
Hei!
For husinstallasjoner finnes det jo egne tabeller med strømføringsevne for div. kabler og tversnitt.
Finnes det noe slikt for kobling av elektrisk i bil? (12VDC)
Hvilket tversnitt er anbefalt til feks. 40A?
Hei.
Er det noen som kan forklare begrepet potensialfritt signal eller pot.fritt signal som det ofte kalles? Hva brukes dette til og under hvilke spenningsnivåer?
Takk
Etter lesing om diverse koblinger på transformatorer og lignenede har begrepet spenningsforsyving kommet opp. Hva er forskjell på spenningsforskyving og faseforskyving?
Hei!
Jeg har fått i oppgave å montere en boss presse på båten min.
Pressen skal presse boss ved hjelp av en motor på 0,25KW 3 fase 230Volt.
Boss pressa skal ha ein varsellampe for når den må tømmas og forigling ved åpning av luke.
Dette er alt jeg vet. Har aldri vert borti dette tidligere å håper på en slaks veiledning her på hvordan jeg går frem. Er ingen expert i relestyringer.
Er det noen som har mulighet til å gjennomgå alle utregninger av effekt osv på en stjerne trekant start? Tilført og avgitt.
230/400v
173A/99A
1480 O/min
cos 0,86
n 93%
Vet ikke om dette er rette forum.. litt dumt spørsmål for dere som er elektrikere og har peiling, men mitt spørsmål er:
1.Hvorfor har en magnet en nord og sydpol?
2.Hvorfor har ikke en magnet bare en nord eller en sydpol
Ikke le av spørsmålet mitt altså.. føler jeg blir flau her men det er sikkert en logisk forklaring
Hei. Skal sjekke tE Tid på ett motorvern som styrer ei avsugsvifte. tE tiden på motoren er 306 sekunder som jeg igjen ganger med 1.3. For å sjekke dette kobler jeg fra den ene fase til forsyningen og trykker deretter på start. i teorien skal vell vernet slå ut innen oppgitt tid. nå har det derimot gått 30 min og denne har fortsatt ikke slått ut, er det noe jeg har gjort galt. har testet det samme med enn annen og der skjer det heller ikke noe?
Har jeg misforstått konseptet eller framgangsmåten?
hvordan feilsøker jeg evt?
Motoren fungerer helt fint med alle 3 faser koblet til.
Takk for bra forum og på forhånd takk for svar.
Hei,
Jeg er ferdig utdannet elektriker, og bare lurte på en liten ting. Hva har man egentlig låv å gjøre hjemme / hos foreldrer osv med tanke på forsikring, dersom i mot formodning skulle skjedd noe?
Eller er det sånn att du må jobben gjort i gjennom ett firma? alt fra små til større ting.
Hei
Er frekvensomformer godkjent som termisk vern? Eller skal man i tillegg ha motorvern/bimetall med termisk utløsning?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.