Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei.
Hva er det som vil være lurt å kunne til fagprøven om man er i lære hos et vanlig elektriker firma?
Hei.
Opnet opp et blindlokk og fant kun 2 brune ledninger og PE. Altså ingen nøytral, jeg fant ut at den ene var nøytal siden den var tilnærmet 0 i spenning. Man hvorfor velger man å trekke opp 2 brune istedet for en brun og en nlå lening?
Hei,
Er det mulig å lade en el-bil med 32A CEE stikk (Philip Hauge) med overspenningsvern og JFB type B?
Samtidighetsfaktoren er jo 1, må man gå opp til 40A?
Schuko er nødlading 10A, så det er greit. Kan bare ikke huske noe om CEE stikk.....
Jaja, ladeboks er beste løsning. Lurte nå bare på dette har ikke noe NEK her.
Hei!
vi er stadig ute på El-kontroller i bla. eneboliger og vi ser mer og mer sentraler til styring av elektrisk utstyr. Vi finner autopilot arkene fra inst. firma i sikringsskapet, men aldri teknisk dokumentasjon og beregninger som skal ligge til grunn og rettferdiggjøre for at man med god samvittighet og kvalifisert kan overlevere sams. og sluttkontroll til kunden. Vi ser f.eks at det kan være en 10A C-kar. avgang til en lysstyringssentral (PLS) som med utgangs releer styrer 230V videre til LEd lamper i trappeoppganger osv. Det som er litt merkverdig er at man har valgt 0,5 kvadrat PFSK stamkabel som er sikret med rekkeklemme glassikringer. Meg bekjent finnes det ikke noen mulighet i Feb-dok. å beregne glassikringers utløsetid osv.
Noen som har vært borte i lignende situasjoner?, I dette tilfellet med glassikringer gikk vi tilbake til inst. firma. og spurte om valgt løsning var god nok. Det hadde de ikke noe godt svar på.
Jeg og noen medstudenter hadde satt pris på om noen kunne, helt enkelt, oppklare hva som blir praktisert ved følgende situasjon:
Et kabelstrekk, fra sikring til forbrukspunkt, blir så langt at «vanlig» kabeltverrsnitt ikke tilfredsstiller tillatt spenningsfall. Vi ser for oss at dette kan løses ved å bruke et høyere kabeltverrsnitt fra sikring til det første koblingspunktet. Her lurer vi dog på hvordan dette kan praktiseres i virkeligheten. Noen av de som tok fagbrev som elektrikere før studiet mener at det ikke er lov til å gå ned i kabeltverrsnitt med mindre det går til en fast last. Her hadde vi satt pris på en liten oppklaring.
Jeg gir et eksempel, ikke nødvendigvis et realistisk, men for å gi klarhet i hva vi lurer på. Et tankskip er 300 meter langt. Sikringsskap er lokalisert ved broen helt bakerst på båten. Det skal plasseres vanlige 230v - 16a stikkontakter helt fremme ved baugen. Skal man trekke en, for eksempel, 6 kvadrats kabel fra skap til første koblingspunkt, så er det naturlig å ønske å gå ned til et lavere tverrsnitt. For gjør man ikke det klarer du ikke å mate kabelen inn i kontaktene. Er det her lov å gå ned til eksempelvis 2.5 kvadrat?
For ordens skyld, vi er ikke under utdanning til å bli elektrikere, men automasjonsingeniører. Spørsmålet er ikke noe som pensum tar stilling til, men heller resultatet av hva vi selv lurer på.
Har vært ute og målt på et solcelleanlegg m. inverter 230V på en hytte hvor kortslutningsstrømmene var ekstremt lave. Kunde vil ha div. stikk og lys rundt omkring.Hvordan forholder man seg til kravet om utkoblingstid for elektromagnetisk utkobling her?
Det er ikke særlig interessant med 6A B stikk kurser. Hva er egentlig faren ved å gå over disse magiske sekundene når strømmen er så lav, og man dokumenterer at ledningene tåler det under hele utkoblingstiden? Det er jo for å beskytte lederne mot overoppheting at kravet er der? Tilkoblet utstyr er vel heller ikke vårt bord, og vi kan ikke kontrollere hva kunden plugger i.
Hei Takk for tiden og ser etter mer informasjon rundt dette. Jeg har alt snakket med DSB ( men vanskelig og ingen direkte svar ) Jeg har snakket med en rekke andre aktører innen båt/fritidsbåter samt Båtbransjeforbundet som er ening i min side av saken. Spørsmålet er jo, Hvem kan ta seg betalt å utføre elektrisk arbeid på fritidsbåter? Tar meg selv som eksempel Fagbrev : Innen elektro ( Tavlemontør ) 10år erfaring. Største kunnskaps område ( Styring , DC volt , Maritim kontroll systemer. Arbeid i dag: Service engineer på verdens basis ( Mekanisk og elektro ) Igjen mest DC systemer her også. Jeg har hørt med flere båt verksted rundt i Oslo / Tjøme, alle utfører elektrisk arbeid på båt. Men så å si ingen har fagfolk innen elektro, i min spørre rundt ble jeg faktisk tilbudet jobb flere steder. Det vil jo si at verksted alt utfører elektrisk arbeid. Men er det riktig? Jeg har lest noe om at du må ha erfaring eller godkjenning fra fabrikant for å utføre større elektrisk arbeid på en båt. Men et verksted som tar inn alle type båter har jo ikke dette fra en å alle fabrikanter. Noen båter er jo også eldre båter så fabrikant eksisterer jo ikke. Det er et hav av fritidsbåter der ute som det elektriske er helt utenfor mål å mening. Jeg har selv vært mye på sjøen å har små å store båter. Tanken slo meg litt da noen spurte om jeg kunne hjelpe de. Så jeg la alt nytt, maritim fortinnet ledning. Lednings merker , bus barer osv osv. Men så slo tanken meg, hvem har lov å det å ta betalt gir et helt annet scenario. Hva kan man å hva kan man ikke? Hva må til for å starte et lite AS å utføre denne type jobb? Båt verkstededer jeg har snakket med har jo få til ingen elektro arbeidere. Båtbransjeforbundet mener jeg ikke trenger noe mer en erfaringen jeg har, DSB svarer ikke på spørsmålet bare henviser til en rekke forskriver om elektrisk arbeid. Mye relatert til Maritim elektriker, men en maritim elektriker jobber også mye med AC, generatorer og skip. Jeg snakker om mindre fritidsbåter. Mye eldre båter med ukjent fabrikat å ikke CE merket. Mye folk med båt prosjekter osv. Takk for innspill
Slik jeg har forstått det er det slik at man kan installere i egen bolig etter bestått fagprøve og 3års relevant praksis. Når man installerer i eget hjem, må man da skrive dokumentasjon gjennom firmaet man er ansatt i? Eller kan man stå for dokumentasjon selv (uten å ha tatt installatørprøven)?
Hei,
Slik jeg forstår FEK må man som ingeniør/siv.ing oppfylle kravene i FEK §7 første ledd for å kunne installere i egen bolig dersom man ikke har fagbrev som elektriker. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.
FEK §7 første ledd:
"Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning."
Hva er innenfor begrepet "relevant praksis"? Vil for eksempel minst tre års praksis med prosjektering av lavspent bygningsinstallasjoner innbefattet bruk av NEK 400 og Febdok være relevant nok?
Har også hørt at man skal søke om tillatelse til å installere selv. Er dette hjemlet noe sted?
Ofte brukes det aktive høyttalere, det vil si høyttalere med innebygd forsterker. Disse trenger strømforsyning.
Enkleste er å plugge inn i nærmeste vegguttak, kan da være forskjellige kurser. Noen ganger kommer det en del støy fra høyttalerne, som har med jording å gjøre. Plugges de inn i samme uttak, evt via skjøteledninger så er ulyden borte.
Kunne man lagd seg en slags skjøteledning, med kun jordleder og støpsel i begge ender?
Da får man alt på samme jordpotensiale. Det vil ikke være fare for kortslutning eller berøring, siden det er kun jord som er tilkoblet støpselet.
Men er det farlig å koble sammen jording ute i anlegget? På flere kurser samtidig?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.