04 2010 oppg. 1a Risikovurdering

Spurt ${formatDate(1364986140)} av Bj | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

Bj

Subscribed
Subscribe
Hei, er det noen som har komentarer til dette? jeg skriver kun rissikovurderingen.

Her vil jeg anta at gravekostnadene er betydelig større en kostnad ved å dimensjonere kabelen for fremtidig bruk, velger derfor å dimensjonere kabelebelen slik at Raskmat kan utvide til en Shneider C60N 32AC. Da kan effektbehovet økes ca 3 ganger det oppgitte. vil derfor bruke 32A som ib i mine bereininger fremover.

Siden Raskmat har ""egen trafo"" og her antas å være spesielle krav til driftsikkerhet vil jeg anbefale å ikke bruke Strømstyrt jordfeilvern heretter kalt RCD på matekabelen, jeg vil da sette opp en jordfeilversler på 300mA dette er mindre en 500mA som er minste forventede jordfeilstrøm (0,5mA pr KVA trafo) Raskmat har rutiner som er tilpasset et slikt anlegg siden de har flere slike anlegg fra før.

Siden antagelig er utenfor jordingens virkeområde legger vi en egen jordelektrode, dette gjøres i praksis ved å legge en kobber veier samman med kablene ut til lysmastene. Da er vi sikkre på at vi har jodelektrode som beskytter mot farlige berøringsspenninger mellom bomm, lysmaster og jord. siden alt er forbundet med jord.

Velger å benytte beskyttelsesmetode automatisk utkobling på matekabelen frem til tavla.

Spenningsfallet frem til tavla bør ikke overstige 2,5%, men vi må ta en totalvurdering når vi vet hvor stort spenningsfall utstyret som skal monteres tåler og hvilke tversnitt og hvor lange kabler der er frem til utstyret

Jeg vil anbefale å ha delvis selektivitet slik at ved en kortslutning i forbindelse med utstyr (utelys) som er montert vil kun vern i tavla ute ved bommen ryke. slik at der er minst mulig sjanse for at bommen mister strømmen og det er lettere med vedlikehold. Dette kan medføre ekstra kostnader men jeg vil likevel anbefale dette.

jeg vil videre anbefale å ha en mulighet for frakobling av tavla med en hovedbryter i tavla slik at vedlikehold kan skje på en best mulig måte.

Jeg vil anbefale at tavla bygges etter EN 60898 For BA 1 personer, da har Raskmat valget hvem som skal få tilgang selv.

der bør også tas en vurdering på hvor dypt kabelen skal ligge her er der et spesielt utsatt der biler kjører inn og ut på området. dette bør avklares med kunden men sån i utgangspunktet ville jeg lagt den ca 70 cm ned i bakken, der hvor der er ekstra belastning og 50 cm ellers på området.

jeg vil sjekke om en 3x25 mm2 +jord holder kravene. Jeg ser at dette er overdimensjonering, men Jeg vil likevell lagt en PFSP 3x25 mm2 AL pga at prisforskjellen er svært liten, og Raskmat får bra anlegg

beregninger ol kommer utenom
Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Instructor contact card
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:
${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}
Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.