Hei.
Har et teoretisk spørsmål, som jeg vet ikke er reelt, men jeg er en nysgjerrig type som elsker å utforske. Hvis man hadde kunnet chippe en asynkron motor, slik som en bensinmotor, har man da i teorien fått høyere effekt? Og da mener jeg ikke høyere effekt enn man tilfører, men en høyere effekt en hva man får uten chippen.
Takk for seriøse svar :)
Hei Kenkj,
Tusen takk for spørsmålet, og din nysgjerrighet for å øke virkningsgraden til elektriske motorer.
Du er inne på noen spennende visjoner. Vi er i startgropen med å bytte ut ca en milliard forbrenningsmotorer (kjøretøyer) med elektriske motorer. Så, selv om man bare økte virkningsgraden med en tiendels prosent, ville dette være kjempemessige gevinster for fremtiden.
Lykke til med utforskning av nye løsninger.
Så du mener det er mulig på en måte å chippe den? Eller øke virkningsgraden slik at cos phi blir nærmere/lik 1? Hva isåfall trenger man for å få gjort dette? Kan man øke frekvensen? Strørre spole i motoren?
Jeg liker ideen din om en computerstyrt motor; som man kan kalle 'chipping'.
I tilfellet til venstre må kunde betale for både den aktive og reaktive effekten. I tilfellet til høyre betaler kunden kun for aktiv effekt. Den reaktive effekten pendler internt mellom motor og kondensator.
Så en optimalisering (chipping) slik at kunden ikke trenger å betale for den reaktive effekten; ja det må være løsningen ....? En 'Power Factor - PF' lik 100 % ....
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.