DC på 230V nettet

Spurt 8:41 - 10.2.2021 av Stig Gustavsen|Siste svar 19:56 - 16.4.2022 av Roar

Stig Gustavsen

Hva menes med at det kan komme likespenning på 230V nettet?? har lest en del om dette i teknisk ukeblad fra tid til annen.. er vist snakk om maks 1 volt eller noe og nettstasjoner tåler ikke dette, heller ikke små transformatorer i de tusen hjem heller. Noen som kan forklare hvor denne likespenningen kommer fra?

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (7)

Rune Øverland

Postet 8:55 - 10.2.2021

Hei Stig,

Tusen takk for spørsmålet, og din nysgjerrighet om det ukjente ...

Jeg har ikke lest TU-artikkelen, eller har kjennskap til om den ligger tilgjengelig på internett. En mulig årsak til at det kommer DC-spenning inn på et 50 Hz-distribusjonsnett kan være at det blir indusert spenning i dette distribusjonsnettet fra en nærliggende DC-kilde.

Dersom vi har en DC-strøm, som ligger i nærheten av og parallelt med 230 VAC-linjen, kan det tenkes at DC-kilden setter opp et elektrisk og magnetisk felt som 'smitter' over på AC-nett via luft.

Kanskje denne artikkelen kan gi deg noen svar ....?

https://ccaps.umn.edu/documents/cpe-conferences/mipsycon-papers/2011/evaluationofcouplingeffectbetweendcandactransmissioinrunningonthesamerightofway.pdf

Hermann

Postet 9:08 - 10.2.2021

Blander meg inn her. Jeg skal ikke påstå dette 100% men jeg tror at dersom den positive og negative halvperioden på nettet ikke svinger symetrisk t-t eller flateinnholdet i den positive og negative halvperioden er lik så sier man at det oppstår likespenning i nettet.. la oss si at den positive halvperioden svinger 325V til toppen før den snur og den negative halvperioden kun svinger 324V til bunn før den snur. Da har vi en differanse på 1V og dette omtaler vi som DC på nettet, i dette tilfellet 1VDC. Noen som støtter dette?

Rune Øverland

Postet 9:24 - 10.2.2021

Hva om det er en viss (men, liten) impedans til jord i kombinasjon av en DC-strøm (lekkasjestrøm) gjennom denne impedansen. Kan dette sette opp et spenningsfall på 1 volt?

Hermann

Postet 11:21 - 10.2.2021

Fant dette... https://sound-au.com/articles/xfmr-dc.htm

https://sound-au.com/articles/xfmr-dc.htm

Postet 11:23 - 10.2.2021

Fant dette på nett

Odd Steinar

Postet 12:43 - 10.2.2021

Her er en måte, terskelspenning på 1,2V holder DC under dette spenningsnivået unna trafoen din. Kondensatorene slipper gjennom vekselstrømmen, legg merke til at kondensatorene er koblet mot hverandre for å fungere som en bipolar kondensator. Grunnen til at det er likespenning på netter er flere årsaker, men den vanligste årsaken er usymetrisk utsving på sinuskurven fra trafoen, som følge av skjevbelastning på sinushalvdelene

Roar

Postet 19:56 - 16.4.2022

Jeg målte tilfeldigvis nettspenningen her med Fluke 189 multimeter. Den skal klare 1000 V AC og DC står det. Nettet her er IT-nett. Jeg stilte meteret til å vise både AC og DC samtidig. Merkelig nok får jeg ca. 70 V DC mellom hver fas og Jord. Det er ca. 136 V AC mellom hver fas og jord, og ca. 235 V AC mellom fasene. Så alt virker til å være OK, men jeg lurte litt på hvorfor meteret også viser DC spenning mellom fas og jord ..... ?

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.