Ettersmøring motorlager

Spurt 21:14 - 18.12.2014 av L|Siste svar 16:09 - 23.12.2014 av L

L

Hei, dersom man skal ettersmøre lager på en elektromotor med smørenippel, så står det på merkeskiltet til motoren type fett og antall gram. Men dette antallet i gram er vel ved et tomt lager? Hvis det for eksempel står at det skal 40 gram fett i lageret, hvor mye fett skal man da ettersmøre?
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (2)

Forumleder

Postet 4:27 - 21.12.2014
Hei,

Når det kommer til smøring av lager, er det veldig viktig at dette blir riktig utført. Blir dette gjort feil reduseres levetiden til lageret betraktelig. Halvparten av alle lagerhavarier skyldes feil smøring, enten det er for mye eller for lite, eller rett og slett feil smøremiddel. Det finnes en rekke forskjellige smøremidler for lager. Noen er for høye temperaturer, vibrasjoner, tyngre laster, korrosjon og lave temperaturer, osv.

Noen anbefaler å redusere fettmengden avhengig av motorens generelle turtall.

Dersom turtallet, generelt, ligger i området 50 - 100 prosent, reduseres volumet (mengden) til ca 1/3 til 1/2 av det frie lagervolumet.

Dersom turtallet, generelt, ligger i området 0 - 50 prosent, reduseres volumet (mengden) til ca 1/2 til 2/3 av det frie lagervolumet.

Er man i tvil, tilfør halvparten av fettmengden.

Slik kan man gjøre ved ettersmøring (og motoren er i drift) og bruker dreneringsplugg:

1. Rengjør åpningene rundt fettplugg, og dreneringsplugg.

2. Rengjør munning på fettpresse slik at ikke vi tilfører forurensninger inn i lagerhuset.

3. Press inn fett inntil det kommer ut nytt fett på dreneringsåpningen.

Det er en fordel at motoren kjøres og er varm, slik at overflødig fett lettere kommer ut i dreneringspluggen.

4. Kjør motoren litt slik at overflødig lagerfett kommer ut av dreningspluggen.

Tørk av overflødig fett, og sett på plugg.

Et alternativ for kald motor er å kun presse inn halvparten av tiltenkt mengde. Vi kjører motoren 5 til 10 minutter på full fart slik at vi ""smøre-vasker"" lagrene.

Deretter presser vi inn resten av fettet. Dette siste fettet vil da lettere ""vaske ut"" det gamle fettet.

Her er noen gode råd om ettersmøring av lagre:

Type A: The proper bearing re-lubrication with a drain plug is:
1.Check Temperature
2.Wipe grease fitting
3.Remove purge plug and clean out hard grease (unit must be down. If you cannot take the top cap off, then insert small spoon-type tool and feel for hard grease. If no hard grease is found, then continue below.
4.Check seals for excessive grease (blown seals, cracked seals. These should be replaced)
5.Pump new grease until new grease exits out of the purge plug drain.
6.Run unit with purge plug removed for 10-30 minutes. (This will allow the grease to equalize)
7.Clean and replace the purge plug.



Type B: The proper bearing re-lubrication without a drain plug is:
1.Check temperature
2.Shut down & immediately remove grease fitting to allow the bearing to self-purge
3.Clean and replace the fitting
4.Pump a limited quantity of grease to avoid rupturing the grease seal
5.Remove the fitting and allow for equalization
6.Repeat until grease comes out
7.Replace grease fitting


Type C: The proper bearing re-lubrication with a relief fitting is:
1.Check temperature
2.Clean fitting and pump grease until it relieves
3.If it doesn't relieve, fitting may be plugged. Remove and replace
4.Run and check for relief/temperature



Additional general considerations for re-lubrication of bearings other than electric motor bearings:
(Remember, if you are not going to use any calculation for re-greasing, then you are guessing)
1. If unit is running, check temperature of all bearing surfaces. It is important to know if it's running hot.
2. Using all safety precautions, locate grease fitting and clean the fitting of debris by wiping it off with a clean rag.
3. Verify the type of grease in the grease gun - do not take for granted that what is marked on the pump is what's in the pump.
4. Pump a little bit of grease out of the gun and wipe the end. This will remove any debris trapped in the nozzle
5. Install the end of the grease nozzle onto the grease fitting and verify it is on properly
6. Pump grease into the bearing based on the plant ""grease amount"" recommendations.

Caution - if grease will not pump into the bearing, the grease fitting is probably bad (check valve probably stuck)
7. Observe the seal of the bearing and be sure not to over-grease. Over-greasing will cause the seal to open, consequently breaking the seal.
8. After greasing, listen for any unusual sounds.

L

Postet 16:09 - 23.12.2014
Takk for svar.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.