kabeltverrsnitt motor

Spurt 15:44 - 21.11.2014 av A.B.|Siste svar 15:50 - 27.11.2014 av A.B.

A.B.

Hei, jeg har et spørsmål.
Når man skal velge kabeltverrsnitt til en motor i direktestart, så gir det termiske releet beskyttelse mot overbelastning, og sikringen beskyttelse mot kortslutning. Er det derfor lov og benytte en sikring som er større enn kabelens strømføringsevne? Ser i kataloger at en motor på for eksempel 30A 400V skal ha en forsikring på 63A.

Kan man i dette tilfellet dimensjonere kabelen til motoren for 30A? Skringen er jo kun for kortslutningen, og jeg regner dette som en fast last.

Hvordan dokumenter man dette med tanke på kravet Ib ? In ? Iz?

Står det noe om dette i Nek 400?

På forhånd takk for svar.
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (2)

Bobb

Postet 11:04 - 24.11.2014
Du må velge en sikringskarakteristikk som tåler overbelastningen den tiden motoren bruker under oppstart.

A.B.

Postet 15:50 - 27.11.2014
Jo den er grei, men nå er det den andre metoden jeg tenker på da jeg blant annet har sett dette blitt gjort på skip.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.