Hei
Jobber med en oppgave i forbindelse med at jeg går Elkraft på teknisk fagskole.
Jeg legger ved oppgaven her, samt vedlegg:
Oppgave 2.
Finn virkningsgraden på motoren både ved Y og Δ - kobling. Har du noen tanker om hvorfor det er forskjell mellom disse?
Oppgave 3.
Finn størrelsen på den totale reaktive effekten som motoren vil trekke fra nettet under merkedrift.
Oppgave 4.
Hvorfor og hva bruker motoren den reaktive effekten til og vil belastningen (P) påvirke det reaktive effekttrekket?
Oppgave 5.
Gjør en beregning og finn ut hvilken kondensatorstørrelse som gir best mulig effektfaktor. (0 fasevinkel)
Vi har en femtrinns kondensator, der trinn 1=10µF, trinn 2=20µF osv. Vi skal sjekke om denne kan brukes til å fasekompensere motoren.
Oppgave 6.
Når vi fasekompenserte på labben så koblet vi kondensatorbatteriet i Y eller Δ. Redegjøre rundt hvorvidt én koblingsmåte fremfor en annen vil påvirke kondensatorstørrelsen du vil bruke, Vis ved beregninger
Oppgave 7.
Hvilket strømtrekk fra nettet vil du nå forvente å måle?
Hvilken strøm kan du forvente å måle inn til kondensatorene?
Finn også ut hvilken effektfaktor du nå forventer å ha på strømtrekket fra nettet.
Såvidt jeg har kommet fram til er den reaktive effekten i Y kobling 1239VAr og i trekantkobling 1253VAr.
For å kunne oppnå en cos phi på 1 i stjernekobling trengs en kondensator på 24,64 micro farad, og i trekant kobling en kondensator på 75,41micro farad, etter mine beregninger.
På kondenastorbatteriet er nærmeste verdi 20- og 60 micro farad, som jeg tenkte å bruke, da vil anlegget være litt underkompensert (som er bedre enn overkompensert etter hva jeg skjønner). Det utgjør ca. 20% underkompensert i begge tilfeller.
Så til spørsmålet mitt:
Hvordan løse oppgave 6 (og for så vidt også oppgave 7)?
Har gjort alle beregningene i de forestående oppgavene med utregninger i både stjerne- og trekant-kobling, men har null erfaring med kondensatorbatterier, og finner ingen formler for hvordan å kunne regne ut/bedømme hvilken som skal velges.
Har ikke tatt stilling til om motoren bør kobles i stjerne eller i trekant kobling ennå, men leste et sted at kondensatorbatteriet ofte kobles likt som motoren.
Er det noen som kan hjelpe meg på vei her?
På forhånd, tusen takk.
Bilde av kondensatorbatteri
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.