Korrosjon

Spurt 9:25 - 25.9.2003 av Bj|Siste svar 7:53 - 16.10.2003 av Forumleder

Bj

Vi er plaget med tæring i sjøvannssystemet, rør og pumper.
Hva kan være årsaken til dette?

Jordfeil på 440/220V systemene er som kjent noe som kommer å går, men vi har ikke noe jordfeil på motorene til sjøvannspumpen.
Kan jordfeil rundt omkring på båten fremskynde tæringsprosessen?

Vi har i løpet av det siste året montert zinkanoder i sjøkister og sjøvannsfilter i begynnelsen av systemene. Dette har ikke gitt noen merkbar forbedring.
En stor del av rørene har og i denne perioden blitt lappet på og fornyet. Alle rør blir galvanisert før montering.
Disse nye rørene blir og utsatt for synlig tæring, like ofte midt på 3-4 meters rør som i bend.

På kjelevannssystemet har vi også korrosjonsproblem.
For eksempel sirkulasjon-pumpe no. 1 for exh.kjeler som ble demontert fordi det oppstod lekkasje i mech.seal.
Ved demontering viste det seg at også denne pumpen hadde store tæringer på aksel og i pumpehus. Akselen er av forkrommet stål. Tæringene har gått igjennom kromlaget og angrepet akselen.( ref.bilde 11,9 og 8 ) Impeller har store tæringer på innsiden av slite-banen som vender mot pakk-boks. ( ref. bilde 12og13 )
I pumpe-hus er det tæringer i ytre sirkel, og på kjølekappe for pakkboks er tæringene rett innenfor impellerens slite-bane. ( ref. bilde 16og17) Gangtiden på pumpe no. 1 er 4787 timer.
Vi kan om ønskelig ettersende bilder som dokumenterer dette.

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (3)

Forumleder

Postet 10:52 - 9.10.2003
Vi har mottat spørsmålet ditt og vi trenger litt tid på å besvare spørsmålet ditt. I løpet av neste uke vil vi forsøke å besvare spørsmålet ditt.

Forumleder

Postet 8:56 - 14.10.2003
Det er vanskelig å komme med noen konkrete svar på spørsmålet ditt.

Men vi tillater oss å komme med følgende:

a) Tæring i sjøvannssystemet, rør og pumper
Dette kan trolig skyldes galvaniske problemer

b) Jordfeil i anlegget
Dersom det går strøm i skroget kan dette skape korrosjonsproblemer. Skroget skal være 0 potensial.

c) Kjelevannssystemet
Dette kan trolig skyldes kavitasjon

Vi anbefaler å ta kontakt med et spesialfirma som har erfaring og kan komme med praktiske tiltak til forbedringer.

Det ville være fint om vi kunne få oversendt bildene som det refereres til.

Forumleder

Postet 7:53 - 16.10.2003
I forhold til firma som kan kontaktes, henviser vi til ABB AS (Divisjon offshore systems)ved Inge Fagnastøl tlf 55 98 45 00.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.