Motor uten klemmebrett 400 til 230?

Spurt 6:49 - 8.10.2020 av Undrende|Siste svar 10:03 - 28.10.2020 av Rune Øverland

Undrende

Hei. Har en 400v 3f motor på en vedkløyver som en bekjent har spurt meg om å koble om til 230. Er utdannet elektriker men jobber svært lite med motorer. Er vant til motorer med klemmebrett man kobler stjerne trekant alt etter spenningen, men denne motoren har bare 4 ledere som kommer direkte ut av motorhuset, der 3 er til viklingene og den fjerde mistenker jeg er en slags klixon/overopphetingssikring inni motoren som da strømmen skal igjennom.

Uanset så ble jeg usikker på om denne motoren lar seg koble til 230v?

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (1)

Rune Øverland

Postet 10:03 - 28.10.2020

Hei Undrende,

Mest sannsynlig er stator-viklingene for denne vedkløyvermotoren designet for å kjøres med 400 VAC for å gi riktig mekanisk kløyvekraft. Dersom statorviklingene "sultefores" med 230 VAC er det sannsynlig at vedkløyveren ikke vil produsere tilstrekkelig mekanisk kløyvekraft.

Hadde det være motsatt; det vil si man hadde en 230 VAC motor, så kunne vi bruke denne på et 400 VAC anlegg med å tilføre fasespenningen i stjerne-oppkobling.

I ditt tilfelle tror jeg din bekjent må ha en trafo-løsning (230 VAC --> 400 VAC), eller kjøpe en vedkløyver som er tilpasset spenningen på bruksstedet.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.