Har alltid lurt på hvorfor det er 16 2/3 Hz på kjøreledningen til baneverket og ikke 15 eller 16 Hz, men hvorfor den ekstra 2/3 Hz mon tro?? Vet at det blir mindre induktivt tap med lavere frekvens og dobbelt så store transformatorer osv..
Hei Hans,
Tusen takk for spørsmålet, og din nysgjerrighet!
1. 16 2/3 Hz
Generelt i Norge er grunnfrekvensen 50 Hertz. Men, det fins industri som har avvikende grunnfrekvens. Som du nevner har kjøreledninger 16 2/3 Hertz, og flyplasser (strømuttak for fly "Ground Power Unit") 400 Hertz.
Lokomotiv er typiske tyngre, saktegående roterende maskiner. Og, det er da en fordel at forsyningsspenningen til den elektriske motoren da er av relativ lav frekvens.
Det er standardisert at kjøreledningen skal gå med en tredjedel av den generelle grunnfrekvensen; altså 50 Hertz delt på 3. Derfor blir svaret 16 2/3 Hertz.
2. Historisk begrunnelse
Storting vedtok i 1912 at Drammenbanen skulle elektrifiseres. Stortinget nedsatte en komite i 1916. Komiteen undersøkte ulike system, og anbefalte enfase 15 kV og 16 2/3 Hz, en anbefaling NSB fulgte. Denne frekvensen ble valgt grunnet hensynet til traksjonsmotorens driftsstabilitet. Lokomotivet må ha riktig trekkegenskaper, og da ble enfase seriekommutatormotoren velegnet. Når frekvensen er 50 Hz, vil denne motortypen være vanskelig å få til å kommutere tilfredsstillende over hele hastighetsområdet.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.