Pumpemotor har ikke servicebryter. Mekaniker skal gjøre en jobb på pumpen, han ser på sikringsoversikt i elskap og vipper ned aktuell sikring og låser denne: Er dette godt noK?
I tilfelle han ser "litt feil" eller merkingen er feilmerket så kan det gå galt, jeg mener han bør ha elektriker til å verifisere atr oppstart ikke er mulig og at det er sikret med en låsbar innretning.
Hei
jeg har et generelt spørsmål, anngående fordeler og ulemper med forsjellige typer transmittere som brukes til nivåmåling (radar, pizo, dp celle osv) og hvor de egner seg best
Hei. Er det noen så er kjent med om det finnes en modul så kan monteres sikringsskapet ifm elbillader. Som kobler ut kursen For elbilladeren ved høyt strømforbruk, eksempelvis om man bruker komfyr for fullt og andre storforbrukere og muligens nærmer seg maks belastning for anlegget. Og i de tilfellene eventuelt kan koble ut tilførsel til lader slik at hovedsikring ikke kobler ut
Jeg prosjekterer et anlegg der det skal være 12 samlebånd på bakkenivå drevet av 12 stk 0.37kW motorer, der tavle til drift er plassert i enden/nærheten av anlegget. Er det krav om jeg trenger 1 stk servicebryter til hver av motorene? Eller kan jeg bruke en felles servicebryter for hele anlegget på utsiden av tavlen med mulighet for avlåsning?
Hei,
Hvordan skal IE, ISE og PE sammenføyes i et anlegg? Vi har et skip hvor vi har installert et Remote IO skap på styrbord side og babord side. Disse Remote IO skapene innholder både PE (power), IE og ISE.
Må PE, IE og ISE føres i separate kabler fra skapene og kobles sammen til det båtens hovedjordingspunkt i for eksempel styrbord og babord tavlerom på båten? Eller kan vi koble PE og IE sammen i skapet med en lask og føre dette til tavleromme i en jordkabel og lokalkoble ISE jordingen 1 meter fra skapet?
Per dages dato har vi separert jordskinnene i Remote IO skapene til PE, IE og ISE med 50mm mellomrom.
Når det gjelder kobling av nullspenningsutløser som klikkes på på siden av motorvernbryter. Hvordan skal denne kobles? Skal f.eks L1 inn og så videre til motorvernbryter?
Hei,
Hva er de største fordelene ved 4-20 mA signal kontra spenningssignal og andre mA signal. Hvorfor ble 4-20mA den foretrukne industristandaren?
Hva er de største fordelene og ulempene ved denne signaltypen.
Hei! Finnes det/ er det mulig å få fasevender på 1000V via en bryter?, og i så tilfelle, hvordan gjøres dette? Legg gjerne med et skjema om noen sitter med fasit :)
Driver med borerigger/spruterigger/ injeksjonsflak osv som drives med 1000V og faserekkefølge er alltid en hemsko når vi skal rigge opp et nytt anlegg.. Vi benytter fasevender-plugg på små pumper osv, men det hadde vært kjekt på 1000V, så man slipper å bytte faser i trafo hver gang.. (for det går jo selvsagt stort feil feil)
Christoffer
Hei. Har en 400v 3f motor på en vedkløyver som en bekjent har spurt meg om å koble om til 230. Er utdannet elektriker men jobber svært lite med motorer. Er vant til motorer med klemmebrett man kobler stjerne trekant alt etter spenningen, men denne motoren har bare 4 ledere som kommer direkte ut av motorhuset, der 3 er til viklingene og den fjerde mistenker jeg er en slags klixon/overopphetingssikring inni motoren som da strømmen skal igjennom.
Uanset så ble jeg usikker på om denne motoren lar seg koble til 230v?
Hei, har en case med et motoranlegg der motorene har forferdeling dårlig cos phi, typ 0.5-0.6. Merkeeffekten er oppgitt til 25kW og en merkestrøm på rundt 80A. Dette tilsvarer grovt 55kVA.
Hvilken effekt vil jeg se på nettsiden av omformeren?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.