Må først takke for et bra forum.
Det jeg lurer på er hva jeg gjør feil/glemmer.
Har et merkeskilt til en motor som sier:
2.2kW
230/400
8,2/4,7
cos phi 0,83
2200W er jo avgitt effekt, deler på cos phi for å finne hvor mye den trekker. = 2200 / 0.83 = 2650 W
for å finne amperen motoren trekker: 2650 / (400*1.73)= 3.83A
Men merkeskiltet sier 4,7A
Har gått rundt her hvor jeg er lærling og sett at det ikke stemmer på noen av dei som jeg rekner ut.
Så jeg antar at det er noe jeg gjør feil/glemmer.
På forhånd takk for svar.
Mvh.
Beskrivelse av virkemåten:
Når operatøren trykker start skal transportbånd 1 og 2 starte
når boksen passerer sensor I3(infared) skal ventil Q4 åpnes og fylle liten tank.(nb! viktig at ventil Q3 ikke er åpen)(mulig bruke en endebryter).
Den skal fylle til flotørbryter I8 (liten tank)er aktivert.
Da skal ventilen stenges.
I3 gir også et signal til teller om at boks eks 1 har passert.
I3 gir også signal om at transportbånd 1 skal stoppe.
Når boksen kommer frem til fyllestasjon
skal ventil K3 åpnes. den lukkes når flottør (ikke tegnet inn) men skal være en flottør i bunnen av liten tank kaller den I9
Når I9 får signal skal ventil k3 lukkes.
Etter dette skal det repeteres dvs tran 1 og 2 skal starte osv.
Jeg bruker logisk blokker stort sett?
Nivå HH og LL skal gi alarm i form av lys.
hvis en person har fagbrev som automatiker, kan Han/Hun gjøre noe med el anlegget i sitt eget hus?
hva kan en elektrikker gjøre i sitt eget hus? og er det noen forskjeller på Automatikk-mekanikker og vanlig Automatikker?
Hei
Hvis jeg f.eks kobler en motor med merkespenning 460V opp mot et el. anlegg som har merkespenning 440V hva blir påvirket?
Jeg tenker at det kanskje er fare for at motoren kan brenne seg, er dette reellt?
Hei!
Holder for tiden på med koble opp et pls anlegg.
Jeg lurer på hva som er vanlig av dokumentasjon/tegninger for et slikt anlegg.
Noen forslag til god merking /kabler utsyr?
takker:)
Hei
Vet dere om noen gode sider der det står om vektprinsipper og vekter generelt? På forhånd takk.
Har dere en begrunnelse på hvorfor man ikke trenger å bruke jordfeilbryter i TN-anlegg
Hei
Tidligere praksis på Mongstad er at alt elektrisk drevet maskineri har en lokal nødstopp som er direkte koblet mot starter.
På et prosjekt vi nå ferdigstiller,et lasteapparat for petrolkoks, går alle nødstopper via sikkerhetsystemet ( HIMA planar 4 ) som kobler ut det valgte båndet samt alle transportbånd foran og etter
Kan ikke finne at det er krav til direkte utkobling i maskindirektivet
Krav i NEK 400 er : ?Nødutkobling skal virke så direkte som mulig på de aktuelle tilførselsledningene. Arrangementet skal være slik at kun en enkelt operasjonkobler ut den aktuelle strømforsyningen.? (Pkt. 536.4.1.3)
Hvorledes er praksis på andre installasjoner?
Er dette brudd på regelverk?
Hei har noen en god forklaring på hva ""vakkling"" er?
Hvordan det oppstår.
Jeg har noen magneter jeg skal bruke til å lage en motor, men hvordan finner jeg ut hva som er Nord og Sør på magneten??
Takker for svar.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.