Trenger noen tips ift. ryddig rekkefølge i sluttkontroll på motorstyring 400v og 230v styrestrøm. Dette gjelder privatistveien som automatiker.
Jeg tenker først visuell sjekk - kontinuitetskontroll, isolasjonsmåling, spenningsmåling og funksjonstest. Kan noen utdype disse punktene mer og om hvordan de bør utføres?
Det samme med tilkoblinger fra styreskap til motor mtp EMC. Har en viss oversikt, men ikke god nok.
Takk :)
Hei CSR,
Tusen takk for spørsmålet, og din interesse for faget.
Her er et generelt (video)tips fra Elforlaget:
http://www.eloppgaver.no/filmer.html#sluttkontroll
Og, her kan du kjøpe bok om sluttkontroll:
https://butikken.nelfo.no/visProdukt.asp?produktID=6458
Generelt for motorkurser er vi bør kontrollere at:
motoren er utstyrt med nødvendig motorvern, og at motorvernet er korrekt innstilt i henhold til beskrivelse, dokumentasjon, motorens merkeskilt, og nominell last.brytere for øyeblikkelig stopp (nødstopp) er montert lett tilgjengelige ved farlige maskinermotordataene er kontrollertdreieretningen er kontrollert.Takker, det skal jeg få sjekket ut :)
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.