Sluttkontroll motorstyring

Spurt 11:39 - 13.11.2020 av csr|Siste svar 21:47 - 13.11.2020 av csr

csr

Trenger noen tips ift. ryddig rekkefølge i sluttkontroll på motorstyring 400v og 230v styrestrøm. Dette gjelder privatistveien som automatiker.

Jeg tenker først visuell sjekk - kontinuitetskontroll, isolasjonsmåling, spenningsmåling og funksjonstest. Kan noen utdype disse punktene mer og om hvordan de bør utføres?

Det samme med tilkoblinger fra styreskap til motor mtp EMC. Har en viss oversikt, men ikke god nok.

Takk :)

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (2)

Rune Øverland

Postet 13:37 - 13.11.2020

Hei CSR,

Tusen takk for spørsmålet, og din interesse for faget.

Her er et generelt (video)tips fra Elforlaget:

http://www.eloppgaver.no/filmer.html#sluttkontroll

Og, her kan du kjøpe bok om sluttkontroll:

https://butikken.nelfo.no/visProdukt.asp?produktID=6458

Generelt for motorkurser er vi bør kontrollere at:

motoren er utstyrt med nødvendig motorvern, og at motorvernet er korrekt innstilt i henhold til beskrivelse, dokumentasjon, motorens merkeskilt, og nominell last.brytere for øyeblikkelig stopp (nødstopp) er montert lett tilgjengelige ved farlige maskinermotordataene er kontrollertdreieretningen er kontrollert.

csr

Postet 21:47 - 13.11.2020

Takker, det skal jeg få sjekket ut :)

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.