Y/D vender

Spurt 18:37 - 12.5.2020 av Erik|Siste svar 6:10 - 13.5.2020 av Rune Øverland

Erik

Hei

Prøver å koble opp en y/d vender, som jeg ikke har koblet opp siden skolen. Altså en del år siden.

Motoren skal gå i lavt turtall i 10 sek for så og gå til fullt turtall.

Problemet er når år den kobler om fra stjerne til trekant så slår motorvernreleet ut.

Skrur jeg opp motorvernreleet (LDR32) til 30A som er merkestrøm til motor ser det hele ut til å virke, men så langt jeg husker skal det stilles inn på fasestrøm.....

Er et 400V anlegg.

Når motoren starter måler jeg: i L1 ut fra hoved kontaktor.

75A og etter en stund går den ned til 63A. (Var ikke det veldig liten forskjell?)

Så går det 10 sek og den kobler om til trekant. Måleinstrumentet får ikke helt med seg hva som skjer, men går opp over 100A i et lite sekund, før det stabiliserer seg på rundt 16A.

Måler jeg L1 i begge tilførselskablene samtidig, måler jeg 28,8A som kanskje kan virke fornuftig.

Har jeg for lang tidsinnstilling på forsinket inn? Eller bare å ringe en automatiker? :D

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (3)

Rune Øverland

Postet 19:34 - 12.5.2020

Hei Erik,

Tusen takk for spørsmålet, og din interesse for faget.

Jeg anbefaler deg å ta en kikk på denne (engelskspråklige) videoen om stjerne/trekant. Det er regneeksempler fra ca 8:00 minutter ut i videoen.

https://youtu.be/h89TTwlNnpY?t=481

Motorvernet må stilles til merkestrømmen som er oppgitt på motorens merkeskilt. Og, kanskje er dette 30 A i delta-oppkobling.

Startstrømmen i delta-kobling er typisk 5 ganger nominell driftstrøm; i dette tilfellet 150 A.

I stjerne-oppkopling (med samme fase-fase-spenning), er strømmen ca 33 prosent av nominell driftsstrøm i delta-kobling; det vil si typisk 10 A. Og, i startstrømmen vil være typisk 50-60 A.

Erik

Postet 5:27 - 13.5.2020

Hei

Takk for raskt svar.

Var interessant den videoen, skal regne litt på det.

Men motorvern relé (under hovedkontaktor) skal ikke stilles på fasestrøm?

Beklager litt forvirret....

Rune Øverland

Postet 6:10 - 13.5.2020

Erik,

I praksis er det to steder i motorkretsen man kan plassere motorens overbelastningsvern: a) der hvor fasestrømmen går b) der hvor motorens statorstrøm går.

a) der hvor fasestrømmen går

Her tenker jeg meg at det termiske vernet er plassert i tilførsels-linjen. Dersom motorens merkeskilt sier at nominell strøm er 30 A, ville jeg stille inn motorvernet på 30 A.

b) der hvor statorstrømmen går

Dersom det termiske motorvernet er plassert hvor man måler motorens statorstrøm i trekant (delta) kobling, er statorstrømmen 58 prosent av fasestrømmen. I dette tilfellet:

30 A * 0,58 = 17,3 A

(0,58 tilsvarer tallet 1 dividert med kvadratroten av 3)

Det er mindre interessant å ha motorvernet hvor man kun måler motorens statorstrøm i stjerne-kobling, men hvis så, skal det termiske vernet stilles inn på 10 A (33 % av motorens nominelle strøm).

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.