Hei,
Jeg ser det er et par poster på dette allerede, men de svarer ikke helt på det jeg lurer på. Noen av de er også før NEK 420A:2016 og IEC 60079-14:2013.
Min kabler leder alltd til et eksplosjonfarlig område, men terminerines alltid i andre enden i en Ex e boks.
Er merknad 1 under 10.6.1 et absolutt krav til en flerkjernet kabel uansett hvilket valg av kabelgjennomføring man velger? Under 10.6.2 b) referes det til 9.3.2(a), men denne nevner ikke krav til dette.
Det nevnes under 9.3.2, men ikke 9.3.2(a) spesifikt:
9.3.2:
"Der det er sannsynlighet at spredning av flammer kan oppstå gjennom mellomrommene mellom induviduelle ledere av en kabel, skal dette også tas i betraktning".
Forståelsen min av 10.6 og 9.3.2 er da at den eneste gangen man kan bruke en kabel som ikke er isolert mellom lederene for direkte innføring er visst kabelen er lengre enn 3 meter og tilfredstiller de andre krav gitt i 10.6.2 (b) og 9.3.2.(a).
Så i hvlket tilfelle er det hensiktmessig å bruke tillegg E? Da 10.6.2 b) dekker dette med minimums lengde og 10.6.2 d) dekker dette med mineral isolert, som etter min forståelse vil si tett mellom ledere?
Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.