Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Er det spesielle EX krav for nivåglass på f.eks en hydraulikkoljetank på en HPU som skal brukes i 2G område (Sone 1)? Jeg tenker da på et helt ordinært nivåglass som viser væskemengde gjennom ""tyngdekraft"" i et glass på utsiden.
Kan man benytte Ex E nippel inn på en PT transmitter Ex I??
Telefon:
Det er i dag en non Ex kabin med to EX telefoner. Vi skal bytte kabin med en som er Ex-p og skal da ha en non Ex og en Ex telefon og jeg ønsker å bruke samme kable som allerede ligger der.
Ex Telefonene er Ex e mb ib IIC T5
==>Har spørsmål til om det er lov å ha non ex telefon kabler og ex telefon kabler i samme kabel og i samme junction box? EVT hvor står dette?
Har benyttet en EXd kapsling for utstyr i EX Zone 2 for å få inn en del nødvendige komponenter uten Ex merking.
Kravet i området er temp. klasse T3.
Kapslingen som har blitt benyttet er T6 merket med Tamb. 40 grader.
Kunden setter krav til at utstyret skal fungere i omgivelsestemperatur 45 grader.
Alle komponenter tilfredstiller 45 grader men ikke Ex sertifikat på kapslingen(T6).
Hva gjør vi ?
Bytter til en annen kapsling med dårligere temperaturklasse (T3,T4 eller T5)og får dermed høyere T ambient ?
Noen tips ?
Hei,
Er det te-tid for en EXd motor og skal den hensyntas mtp verninnstilling slik som for en EXe motor?
Hallo
Noen spørsmål om Exi og den evige jordingen!
Sett at man har en Zenerbarriere i sikker sone, denne skal da stå på isolert skinne og det skal føres egen leder til IS-jord...
Hva er egentlig IS-Jord, og hvor finner man dette i et anlegg?
Dersom IS jord ""blandes"" med vanlig beskyttelsejord, blir da kretsen ikke lenger som egensikker å regne?
Dersom IS jord ikke brukes i det hele tatt, vil da en Zenerbarriere i det heletatt fungere?
Mvh
Hei
Kan en motstand kobles inn i en Exi-krets i en Exi-koblingsboks uten å måtte gjøre beregninger for sjekk at eksplosjonsbeskyttelsen fremdeles er ivaretatt?
-Barrieren vil vel sørge for at motstanden holder kald nok overflatetemperatur til at beregninger ikke kreves, eller?
Mvh Martin
Var på en FAT der leverandøren hadde all informasjon på Transmitterene på klistremerker.
DVS EX, Atex, Type,serienr, osv. DVS All informasjoen på Transmitteren var bare på klistremerker.
Dette er utstyr som skal brukes offshore, og jeg kan ikke finne noe plass at det er noen krav til merkeskiltet. Er det noe krav for dette?
Så trodde jeg at jeg hadde lært at hvis merkeskiltet med Ex klassen ikke er til stede, så er det å betakte som ikke Ex utstyr. Stemmer dette?
Har en forespørsel om å montere en ikke-Ex-sertifisert strekklapp tilkoblet en Ex-barriere i Sone 2. Er det riktig at strekklappen ikke trenger Ex sertifisering så lenge den er tilkoblet en Ex klassifisert barriere? Hva må man i så fall ta hensyn til mht. dokumentasjon osv?
Er det ikke noe alternativ for å få tatt e-læringskurs som omfatter EX vedlikehold(etter 5 år)?
Eller e det basert på at en må ta Ex grunnleggende kurs igjen??
Ser det er jo vedlikeholdskurs på klasseromsbasis, hvorfor ikke som e-læring?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.