Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Hei.
Til smøring av pakninger bruker vi hos oss hvit vaselin.
Vi har hørt at dette ikke er anbefalt.
Har dere forslag til gode alternative smøremidler som kan brukes?
Vi har RIO kabinett med følgende merking: Ex nAC dm [nl][ia/ib]IIBT4, kan dette kabinettet åpnes uten varmtarbeid klasseB?
Kabinettene står i sone 2
Hei,
Ombord her på riggen oppdaget jeg til min forbauselse at Solinoidene på tilluft for pumpene på Helifuel anlegget IKKE var i EX utførelse. Men synes jeg husker mange eksempler på kurset at helifuel pumpeanlegget ble klasset som sone 1 og/eller 2.
Så jeg mener at de solinoidene skulle være i EX utførelse etter dagens forskrifter, eller tar jeg veldig feil?
Hei,
Vi har et Ex multimeter som vi Automatikere bruker og lurer på om dette fortsatt Ex godkjent etter å ha målt mer enn 60V med det?
I fronten på instrumentet (ved Vac) står det U<60V ; I<500mA
Data på instumentet:(Type: Metrix MX51EX)
LCIE Nr92.C8003X
EEx ib I
EEx ib IIC T6
Safety: IEC1010 Class 2
CAT III 600V
CAT II 1000V
Fuses
F1- F 0,5A-125V Intrinsic Safety fuse
F2- F 10A-440V
Mvh
Frode Nasvik
Har et Ex utstyr som har en komplisert merking, og lurte på om noen kunne forklare hva denne betyr? Noen av bokstavene er standard og greie og forstå, mens andre ser litt ""malplassert ut"" :-)
Merkingen ser slik ut:
CE 0575 II 2(1)G Ex pxd[op is Ga] IIC T4 Gb
Hvor lenge vare ex grundleggende kurset dere på trainor kjører? hvor mange år tar det før det må fornyes ?
Dette er et spørsmål/ betraktning i grenseland.
Jeg ser bla. ut fra kursmanualen for bla deres Ex- kurs at en god del Ex utstyr har temperatur klasse 6. Dvs kan ha en overflate temperatur som ikke overstiger 85grader. Nå er vel gasser i klasse T6 høyst uvanlig, men siden utstyret i klasse T6 finnes, så må man jo spørre :-) I noen manualer, litt avhengig av land, er det ikke noe problem å dimensjonere en kabel av type BFOU slik at den kan komme opp i en driftstemperatur opp til 90 grader. Får man i tillegg en forhøyet omgivelses temp, feks om sommeren kan man fint komme opp i 90 grader og mer. Da er man utenfor utstyrets godkjenning. Videre bunter vi jo kabler sammen i pølser, noe som også er med og akkumulerer varme. Jeg har på skip opplevd kabelføringer som har vært over 90grader.
Offshore opplever jeg ofte at kabelføringene i områdene er smekk fulle. Jeg er vel av den oppfattning at sammen bunting av kabler har større fokus på land enn offshore. Faktisk er det slik at om man spør en montør offshore om emnet så vil du sjeldent få noe svar. Jeg har vært på flere EX kurs, hvor man rett og slett styrer unna temaet kabel dimensjonering og kabelinstallasjon
Jeg vil tro at temaene rundt kabeldimensjonering og kabelinstallasjon skulle ha like stor viktighet offshore og i EX områder ellers.
På land har vi jo også måtte revidere forskrifter da noen anlegg har tendens til overoppheting.
Offshore har jeg ikke hørt temaet nevnt.
Hva ligger til grunn for at problematikk rundt kabeldimensjonering og temperatur nesten ikke er tema offshore? Hvor kan man finne retningslinjer for kabeldimensjonering i Ex områder?
Hva er kravet for nødys offshore? 0,5min eller 1 time
Er det lov å koble en EX ia 4-20 mA trykkcelle til I/O for sone 2. Saken er at vi har en testhall der innstallasjone er uten EXI barrierer og utstyr med fabrkanterklæring
mvh david sanna , Statoil
Vi har hatt en diskusjon på Sture rundt bruken av EX-måleinstrument i sone. I den forbindelse har det dukket opp en del spm.
Er det noen begrensninger i forhold til bruken av et slikt instrument i sone mtp spenningsnivåer og gassmåling?
Hvis vi feks bruker et Fluke 87V multimeter, er det da riktig at dette kun er godkjent opp til 65V i sone uten gassmåling?
Kan det kun brukes på egensikre kretser?
Finnes det evt EX-måleinstrument som er godkjent for å måle på feks 400V uten gassmåling i sone?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.