Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Finnes det ex godkjent nettverkstilkobling for bærbart utstyr (laptop etc.)? Spørsmålet gjelder for utstyr beregnet i Sone2.
Hørte sist jeg var på kurs hos trainor at det skulle lempes på krav om bruk av sertifisert verksted for everhaling av elektromotorer. Tenkte da spesielt på bytte av lager montert på innside av flammespalte. Er dette trådd i kraft? kan vi selv bytte lager Offshore eller må vi sende motorer inn for at dette skal gjøres.
Hvis vi kan gjøre det selv, er det krav til resertifisering når samme type lager er blitt brukt?
Hei, har et spørsmål angående internkontroll av ex-installasjoner. En kunde har et biloppretterfirma med tilhørende lakkbokser og blanderom. Soneklassifiseringen er ok, og han har nå engasjert et firma som skal ta seg av internkontroll elektro. Hvilke kvalifikasjoner må dette firmaet ha for å ta internkontrollen inne i ex-området? Må dette firmaet ha spesielle ex-kvalifikasjoner, eller er dette påkrevet bare når det skal gjøres noe fysisk med anlegget? Kan ikke se at dette firmaet er registrert med ex-kvalifikasjoner, men det er kanskje greit å ta kontrollen, det er jo ikke mye inne i sonene likevel.
Hvis det er påkrevet med dokumenterte kvalifikasjoner, er det da den som fysisk skal kontrollere som skal ha dette, eller er det firmaet?
Jeg har et Exi signal til en skjerm, 8 leder Cat 7, som skal brytes/lukkes.
For å gjøre dette trenger jeg et rele som ikke kan tilføre energi over max grense, Exi parameter på utstyret.
Dersom jeg kobler spolen på et standard 24V rele til en galvanisk isolator, med samme eller lavere exi parameter enn signalet jeg skal bryte, kan jeg ikke da bruke dette standard releet til å bryte et exi signal?
Hei
Hva er den prinsipielle virkemåten til en zenerbarriere og galvanisk skille?
Kan ein bruke Stahl blindstuss (elnr 1256850, rød blindstuss som ein set inn i nippelen på lik linje med ein kabel) i EXe-nippel i Stahl EXe lysarmatur i EX-område? Blindstussen er ikkje EX-merka.
Har en installasjon hvor det kun skulle være IS signaler til et RIO panel i zone 1. Det som imidlertid viser seg er at leverandør også har installert elektrisk operererte aktuatorer i samme område i en Exd kapsling. Signalene fra sistnevnte blir således ikke IS signaler og ville normalt vært terminert i et non-IS panel, men vi vil helst slippe dette da det her er snakk om lange avstander. Finnes det noen gode forslag til løsning sånn at signalene fra Exd kan termineres inn som IS signaler.
Hallo
Har fått et utstyr ombord som har Ex klasse EEx ic IIC T4.
Kjenner til Ia og Ib, men Ic er nytt.
Er det mulig å få en kort beskrivelse av dette?
Hei!
Vi har en leverandør på besøk som skal levere noen EXD-kapslinger med en liten motor inni. (En slags EXD-motor)
Kabelinnføringen går inn i underkant og man har et lokk som er gjenget på med EXD-flammespaltegjenger. Innen i boksen står motoren med 3 ledere i løse luften. Kabelen vår er rekt inn med EXD-nippel, men hvordan kobler vi sammen motor og kabel?? Det er nemlig ingen rekkeklemmer eller slikt i denne boksen. Er det meningen å lodde? Er det meningen å sette inn noen små klemmer/sukkerbiter?
Hva har vi lov til? Hva vil være ""normalt""?
Ute på Hod plattfom er det plassert en ny kontainer på cellerdekk med pompeutstyr.Kontainer står i sone 2.
Innvendig kontainer står et Ex de skap med bla zenerbarrierer for egensikre instrumenter brukt i kontainer.
IS jordskinne i nevnte skap er jordet i skott på kontainer med jordingsboss. Det samme er PE jordskinne. Disse står mer enn 1 meter fra hverandre.Da kontainer er plassert på grating vil jeg tro at denne har utjevningsjord mot platformstruktur.
Spørsmål er om dette er en godkjent måte å jorde IS system brukt i kontainer eller bør det legges en egen jordledning fra IS jordskinne i skapet og frem til plattformens IS jordskinne?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.