Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
Ex lysarmatur

Er det lov til å montere ""ikke"" ex-merket, kabel/blind nippel i Exe lysarmatur?

Spurt ${formatDate(1282131600)}
Løst Løst
Ex
EXP Kapsling (overtrykk)

Vi har en kompressor som står i Exp kapsling.
Merkingen på denne er (dette står også i EX sertifikatet:
Minimum overpressure: 9mBar
Maximal overpressure: 20mBar

Av en eller annen grunn er trykket i kapslingen 40mBar.

Er det forsvarlig og kjøre videre på denne med 40mBar. De som styrer vil ikke stoppe for og justere.

Spurt ${formatDate(1280332140)}
Løst Løst
Ex
Tilkobling i Sone 2

Hei!

Bestilte noken trykktransmittere for Sone 2, Ex n. Dei blei levert med 4-pin M12 tilkobling. Levrandør sa at det skulle følge med kabler med plugg på, men det gjorde det ikkje. Å no seier levrandøren at dei ikkje kan levere kabelplugg alikavel.

Eg lurer derfor på om det er lov til å bruke en M12 plugg i Sone 2 for tilkobling av utstyr, og eventuelt ka krav som stilles til M12 plugg. Finner ingen levrandører som leverer Ex godkjennte M12 plugger.

Holder det med IP grad over 54 på pluggen i Sone 2? Uten noke ATEX godkjenning?

Eg er ganske blank på Ex.

Spurt ${formatDate(1280243700)}
Løst Løst
Ex
Hydraulikk og Exd

Noen som har erfaring med hydraulik i ATEX sammenheng?

Vi er i gang med design av et hydraulisk system som skal brukes i sone 1. Hydraulikpumpa med motor og batteri er tenkt plasert i et EXd hus. Noen som kjenner til metoder for å få hyrdaulikk linjene ut av Exd kapslingen? Tenker på flammespalter o.l.

Oddi

Spurt ${formatDate(1277450880)}
Løst Løst
Ex
jostein.nyhus@aibel.com

Krav til utjevningsforbindelse i sone 1:

Er det krav til å utjevne en messing nippel som sitter i en GRP koblingsboks?
Hvis ja: Kan man legge en lask fra nippelen til jordskinnen innvendig i boksen og bruke kraftkabelens PE lederen som utjevneings leder?

Mvh
Jostein

Spurt ${formatDate(1277129580)}
Løst Løst
Ex
IS beregninger

Beregning av IS krets med induktans og kapasitans, innkludert kabel.
Fleste kabler som BFOU og RFOU har kjente verdier som står i datablad.
Hvis verdi er ukjent, hvilken standard verdier brukes da for induktans og kapasitans?

ihht. Standard for Safety ""Intrinsically Safe Apparatus and Associated Apparatus for Use in Class I, II, and III, Division 1, Hazardous (Classified) Locations, ANSI/UL 9133"" ellers f.eks. produsenten MTL skal brukes 60pF/ft (197nF/km) og 0.2mH/ft (656mH/km) hvis kabelverdier er ukjent. Induktansen er i så fall veldig høy, også for korte kabler og det finnes ingen barriere som passer med det.

Er dette rett standart å bruke, eller er induktans verdien feil her?

Spurt ${formatDate(1275638340)}
Løst Løst
Ex
vifteovner offshore

Hei

Jeg lurer også på om det er lov å bruke flyttbare vifteovner offshore?
mvh
Thomas

Spurt ${formatDate(1274967780)}
Løst Løst
Ex
Forlegning av IS og ikke IS kabler

Hei!

Jeg lurer på hva slags regler som gjelder offshore for forlegning av is og ikke is kabler på samme kabelgate? Åsså lurer jeg på om fiberkabler kan ligge i samme kabelbunt som is kabler?

mvh Albert

Spurt ${formatDate(1273563840)}
Løst Løst
Ex
Definisjon på måling kabler

Hei
Vi har en problemstilling ved oppdatering av interne regler.
I regelelverket vårt står det nå at alle kabler som ikkje er i bruk og ikkje fjernest skal jordest i forsyning og kortsluttest i felt.
Det eg lurer på da er om instument kabler som ikkje lenger er i bruk. Skal dei definerest som en del av det elektriske systemet? Som vi har ansvar for. Er det da krav til at vi skal jorde og kortslutte dei. Desse kablene har som oftest spenningsnivå 5-48V. Dette er IS og non IS kabler i ex instalasjon på onshore-anlegg

Spurt ${formatDate(1272792480)}
Løst Løst
Ex
Ekstra kabelgjennomføring i Exe skap

Hei,

Hvordan er det å få lagd/satt inn flere kabelgjennomføringer inn i et EEx e godkjent skap?

Vennlig hilsen

Arnulv

Spurt ${formatDate(1271923320)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.