Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
Reperasjon exd kapsling

Hei

Vi har en Eexd kapsling (Aleminium) hvor gjenger er defekt for en av boltene. Er det f.eks lov å sette inn løsgjenger type ""Helicoil""? Gjenger / bolt er ikke del av flammespalten.

Spurt ${formatDate(1271440740)}
Løst Løst
Ex
UPS/Batterirom/Ex-sone

Jeg har et felles UPS/batterirom. Batterier er GEL, ventilregurerte batterier (VRLA)med meget lav konsentrasjon av gassing. I hht til NEK EN 50272-2 : 2001 skal ventilasjon beregnes og dokumenteres slik at LEL for hydrogen ligger under tillatte grense. I normen står det ""Også med sentral luftkondisjonering i bygningen må ventilasjonskravene i henhold til 8.2 tilfredsstilles. Minimum friskluft forsyning skal være lik ventilasjonsluftstrømmen Q"" Dette er OK, men, skal avtrekkssystemet være ex-sikret eller holder det å forrigle boost-lading på UPS med avtrekkssystemet?

Spurt ${formatDate(1269881100)}
Løst Løst
Ex
Rør i bundt- korrekksjonsfaktor

Hvordan blir korreksjonsfaktoren når det ligger flere rør med isolerte ledere bundet sammen opp under et tak? Forlegning B1 og korreksjonsfaktor iht tabell 52A-17 rad 1? Ved 20 kabler får vi faktor 0,38?

Spurt ${formatDate(1268899260)}
Løst Løst
Ex
EX vedlikehold på is utstyr

Er det noe krav om Ex-vedlikehold på IS utstyr, f.eks en rosemount transmitter, kan du montere en slik i felt og ikke ha noe vedlikehold på denne? Eller er det krav til inspeksjon i felt?
Dette spørsmålet gjeder kun Exi utstyr.

Spurt ${formatDate(1268739240)}
Løst Løst
Ex
Flyttbare vifteovner offshore

Hei

Er det lov å bruke flyttbare vifteovner offshore?

Mvh Olav

Spurt ${formatDate(1268561220)}
Løst Løst
Ex
Div. spørsmål

Hei,

Vi holder på med Ex oppgaver på skolen, derfor lurte jeg på om noen kunne svare på disse oppgavene som vi sitter fast med?

Er det tillatt og skjøte kabler i sone 0?

Kan du benytte en EExe motor med frekvensomformer i et Ex område?

Hvilke type rekkeklemmer kan du bruke i en Exd koblingsboks?

Hvilke type rekkeklemmer kan du bruke i en Exe koblingsboks?

Hilsen
Petter Nordheim

Spurt ${formatDate(1268125080)}
Løst Løst
Ex
Container for brennbare væsker

Har fått i oppdrag å instalere lys og vifte i en stålcontainer som skal benyttes til oppbevaring av væsker som bensin o.l. Jeg skal få en oversikt over hvilke væsker det er snakk om.

Er det noen som vet hvilken sone disse containerene kan ha, og hvilke type utstyr vi kan bruke for bryter, lysarmatur og vifte?

Spurt ${formatDate(1268035380)}
Løst Løst
Ex
Må alle komponenter være EX-merket

Hei,

Generelt spørsmål om alle komponenter må være EX-merket. La oss si at jeg har et utstyr som er EXd, men 1/2"" NPT female gjenger. Jeg vil montere en kopolingsboks på toppen, som også er EXd og har 1/2"" NPT female gjenger. Kan jeg da gå i skuffa til mekanikeren og finne en ""vanlig"" 1/2"" NPT M x 1/2"" NPT M i 2K utførelse og bruke den til å kole sammen utstyret mitt? Eller må jeg bruke en fitting som er EXd-merket?

Anders

Spurt ${formatDate(1267972800)}
Løst Løst
Ex
Støy i signali på ex utstyr

Vi har støy på en analogsløyfe fra en flowtransmitter.(4-20mA)
Kabelen er ca 4 meter og skjermen er jordet i begge ender.

Vi lurer på om det går an å sette in er RC ledd inn i sløyfen uten at det påvirker sikkerheten? Og om det vil hjelpe?

Flow transmitter er merket EEx de IIB T6
Analog modul er en Bartec merket EEx de IIC T5. Den står i et EEx e kabinet.

Spurt ${formatDate(1267958400)}
Løst Løst
Ex
Resertifisering av EEXd kapslinger

Vi har en EEXd kapsling, der vi skal fjerne en transormator. Vår kunde mener at kapslingen da må resertifiseres.Dette er vi uenig i, da vi mener at reduksjon av eksplosjonslast ikke medfører resertifisering.
Kan Trainor bekrefte eventuelt avkrefte dette?

Spurt ${formatDate(1266414360)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.