Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Hei
Kan jeg bruke double compression gland i exd kapslinger selv om utstyret er merket med gassgruppe IIc, utstyret står i sone 2, og krever ikke gassgruppe IIc, men det er bestemt tidlig i prosjektet att utstyret skal være for IIc gasser og for innstallasjon minimum sone 1
Jeg har en utfordring knyttet til en vender som er plassert i døren på en kapsling type: EJB/X 11A. Jeg kan ikke se av sertifikatene som leverandør har sendt med, om bryteren er godkjent for montering i EEXd kapsling. Vi har gjentatte ganger purret leverandør, for å få ut et sertifikat på bryteren, men får samme svar hver gang, se sitat.
Etter min oppfatning opphever hullet der bryteren står kapslingsgraden. Jeg mener og at leverandør må framlegge et sertifikat, som tydelig sier at denne kombinasjonen er ok.
Leverandøren mener tydeligvis at det holder at fabrikanten sier at EX kravene er overholdt.
Kan TRAINOR komme med en uttalelse, om hvem som her har rett? Hvis jeg har rett, ønsker jeg en uttalelse, som jeg kan bruke overfor leverandør?
Sitat:
The switch located on the door, is part of the enclosure/door for which the ATEX certificate has been issued not an individual certified component, we?ll not be able to issued a new certificate for this. This is part of the responsibility of manufacturer to ensure that this component mounted on the door meets the requirement of IP66. This is now confirmed by the manufacturer with the addition n°3 of the certificate already sent.
Part 15 of the current certificate ATEX0025 is mentioned that these enclosures can be fitted with?any control auxiliaries.
Again , the manufacturer confirmed that the switch is included in the certificate mentioned above.
Sitat slutt
Stig Rune Flatabø/REINERTSEN/NO
26.01.2010 08:37
To
Torstein Moen/TRD/REINERTSEN/NO@REINERTSEN
cc
Subject
spørsmål til TRAINOR
Jeg har et problem knyttet til en bryter som er plassert i døren på en kapsling type: EJB/X 11A. Jeg kan ikke se av sertifikatene som leverandør har sendt med, om bryteren er godkjent for montering i EEXd kapsling. Vi har gjentatte ganger purret leverandør, for å få ut et sertifikat på bryteren, men får samme svar hver gang, se sitat.
Etter min oppfatning opphever hullet der bryteren står kapslingsgraden. Jeg mener og at leverandør må framlegge et sertifikat, som tydelig sier at denne kombinasjonen er ok.
Leverandøren mener tydeligvis at det holder at fabrikanten sier at EX kravene er overholdt.
Kan TRAINOR komme med en uttalelse, om hvem som her har rett? Hvis jeg har rett, ønsker jeg en uttalelse, som jeg kan bruke overfor leverandør?
Sitat:
The switch located on the door, is part of the enclosure/door for which the ATEX certificate has been issued not an individual certified component, we?ll not be able to issued a new certificate for this. This is part of the responsibility of manufacturer to ensure that this component mounted on the door meets the requirement of IP66. This is now confirmed by the manufacturer with the addition n°3 of the certificate already sent.
Part 15 of the current certificate ATEX0025 is mentioned that these enclosures can be fitted with?any control auxiliaries.
Again , the manufacturer confirmed that the switch is included in the certificate mentioned above.
Sitat slutt
mvh
Stig Rune Flatabø
Disipliningeniør Elektro
REINERTSEN AS Avd. Engineering,
e-post: stig.rune.flatabo@reinertsen.no
Telf.: 55 69 23 00, Fax.: 55 69 23 01
Telf.direkte: 55 69 22 11. Mob.telf.: 90 85 95 48
Hei
Finnes det batteriklemmer som er i Ex utførelse?
Eller er dette ingen tennkilde?
Kan man finne dette i noen regelverk/standarder?
Hei
Er det nokre krav som omfatter innstøpte skøter mellom jording og armering i Ex-områder? og kva måte som er aktuell og ka som vil bli det beste alternativet?
Eg meiner sjølv at denne typen skjøt bør sveises fordi det ikkje vil bli mulig å komme til skøten etter det er støpt.
Er det noen her som kjenner til noen leverandører av fiberkoblinger til bruk i ex-områder?
Ser i Trainor kurskompendiet for Ex grunnleggende (kapittel 8, fig 129) at 0V kobles til ISE jord. Nå sier for så vidt teksten at dette er et eksempel på hvordan jording kan utføres. For det er vel fortsatt anleggsfilosofien som bestemmer om 0V skal flyte eller ei og dette har ikke noe med ATEX å gjøre?
For elektriske anlegg har vi valgt å bruke standarden DNV OS-D201 (ref innretningsforskriften §46). IEC 61892 kommer derfor ikke til anvendelse. Forskrift 1242 (FUSEX) §1 sier at forskriften ikke gjelder for flyttbare innretninger. Dvs at ATEX direktivet ikke kommer til anvendelse. DNV har muntlig bekreftet at de godtar ""alle"" Ex sertifikat. Kan dere bekrefte at dette er korrekt tolkning og at vi kan bruke UL sertifisert utstyr på nye flyttbare installasjoner på Norsk sokkel.
Jeg har et datablad på en Oil in Water sensor. Interface boksen er merket med EEx de[ib] IIB T5, altså en ""de"" enhet, med tilhørende ""ib"". Gir dette mening for ""de""?. Videre er proben merket med EEx d[ib]ib IIB T5. Er dette en Ex d enhet eller en Ex ib enhet?
Hvilke krav stilles til Ex godkjent bærbart utstyr mht dokumentasjon og vedlikehold.
Eks.
Radioer, nøklingsbrytere og øreklokker er alle Ex merket, men er det krav til intervall på Ex kontroll av slikt utstyr?
Er det f.eks krav til at en kan dokumentere når en øreklokke er sjekket mht Ex-krav?
Mente at slikt utstyr måtte loggføres, men finner ikke noe bastant på dette.
Hei
Hva skal til for å lovlig kunne isolasjonsmåle i ex områder?`
Er det noen spesielle forhåndsregler?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.