Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
Ex-merking

Vi har en del EXe-bokser og stikkontakter på vår offshoreinnstallasjon der Ex-merkingen er slitt vekk.
Innstallasjonen er 10 år gammel og ikke i.h.t. ATEX.

Jeg lurer på om det er krav til remerking og hvor kan jeg finne disse kravene.

Spurt ${formatDate(1260525780)}
Løst Løst
Ex
Blå kabler

Tidligere var alle kabler til IS-kretser blå. Og så kom det noen nye regler som sa at kablene ikke måtte være blå, men de måtte merkes med blå strømpe i begge ender. Nå sies det at det ikke er nødvendig med blå merking heller på IS-kabler. Er dette riktig?
Hvor i normen står dette?
Fint om noen kan hjelpe meg med dette :-)

Spurt ${formatDate(1259516280)}
Løst Løst
Ex
EXi looper

Alle EXi-looper skal ha riktig barriere i forhold til tilhørende utstyr i felt. Dette har med sikkerhet, men også med det funksjonelle å gjøre. Det jeg lurer på er om det finnes krav til at alle EXi-looper skal ha eget sertifikat? Eventuelt om det er mulig å beregne en loop, og henvise andre tilsvarende looper til den første? Hvor i forskriftene kan jeg forresten finne krav om dokumentert EXi beregning?

Spurt ${formatDate(1259070060)}
Løst Løst
Ex
Barriere på forsyning til EXd kapsling?

En Exd kapsling ute i sone 1 blir forsynt med 24V og RS485 fra utstyr som står i sikkert område. Er der krav til at det skal være noe bariere på forsyning da(EXi)? Har brukt en robust offshore kabel til forsyningen som kunden har godkjent.

Spurt ${formatDate(1258443420)}
Løst Løst
Ex
Spenningsmåling i sone2 område

Hei.
I følge interne prosedyrer i mitt firma har eg lov til å åpne koblingsboksar for inspeksjon og ettertrekking opp til og med 250V i sone 2 område, uten AT1. Har eg då lov til å bruke ein egensikker Ex spenningsmålar uten AT1?
Spenningsmålar: Fluke 87V Ex egensikker.

Spurt ${formatDate(1258124340)}
Løst Løst
Ex
Exi

Hei

Har et spørsmål angående Ex-i.
Har flere Ex-i looper med både mekanisk & magetiske brytere for ventil indikering av åpen eller stengt posisjon.
Dette er Ex-i kretser med blåkabel og barrierer, men har sett at noen plasser er feltutstyret ute i felt Ex merket,Ex godkjent, mens noen plasser er de ikke, de er her brukt helt vanlige industribrytere.
Er de fult mulig & lovlig å bruke en ikke Ex godkjent bryter på en Ex-i loop ?

Spurt ${formatDate(1257834960)}
Løst Løst
Ex
ATEX-merke

Hei,

Følgende er spesifisert for en hydraulisk ventilblokk:
II G EEx d C-C2 H2 T5. Hva står C-C2 H2 for? Lurte på om det kunne være type gass (acetylen, hydrogen...) men får det ikke til å stemme...

Spurt ${formatDate(1256746500)}
Løst Løst
Ex
Ex-soneklassifisering

Hei,

Er det noe normer eller krav til hvor store områdene i soneklassifiseringen skal være før det går over i ny sone? F. eks fra sone 1 til sone 2?

Spurt ${formatDate(1254486240)}
Løst Løst
Ex
Spenningstesting

Hei
Må man ha AT nivå 1 ved bruk av spenningstester type ECOM EX-DM1000
der EX-AREA ER Ui=65V og Li=5A når man f.eks tester på spenninger på 230V?

Spurt ${formatDate(1254293100)}
Løst Løst
Ex
02-beriket atmosfære

Hei!

I eit område står det ex-utstyr som er godkjent for gruppe IIA gassar. La oss sei at det er metan som er i området, og lufta har eit O2-innhold på over 21 %. Det er sone 1.

Dersom lufta i området har eit O2-innhold på over 21 %, vil dette auke ein eventuell forbrenningshastigheit. Og da vil vell også eksplosjonseigenskapen til gassen bli forandra.

Må ein ta hensyn til dette, med tanke på utstyr o.l.? Kan ein IIA gass blir klassifisert som ein IIB eller IIC gass, ved auka O2-innhold? Blir sonene forandra (større utstrekning)? Er det andre ting som blir påverka av dette også?

Spurt ${formatDate(1254119460)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.