Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
Krypavstand fra EExe klemmer

Hei,

Hva er minste krypavstand fra en EExe rekkeklemme (førende del) til jord?

Spurt ${formatDate(1244714460)}
Løst Løst
Ex
EN 60079-0 / EN 60079-15

To tolkningsspörsmål:
1) I EN 60079-15, § 6.8.2 står det att test i henhold til denne paragrafen skal utföres som en rutine test dersom produkten er untatt i henhold til § 6.7.1 med spesielt hensyn til ""sealed, encapsulated or solid insulation separations...."". I samme standard, § 34.2.2 står det att produkter som er untatt i henhold til § 6.7.1 skal ha test i henhold til § 6.8.2 som rutine test, uansett hva produkten er unntatt for i § 6.7.1.
Jeg tolker det som att § 34.2.2 gjelder og att alle produkter som blir untatt i § 6.7.1 skal ha § 6.8.2 som rutine test, men teksten i § 6.8.2 forvirrer meg! Hva er det som gjelder?

2) Produkter som skal oppfylle EN 60079-15 skal også oppfylle alle relevante krav i EN 60079-0, hvilket også gjelder ""Thermal endurance to heat"". EN 60079-15 gjör det også klart og tydlig att § 26.8 i EN 60079-0 også gjelder når man tester mot EN 60079-15. Problemet som jeg oppfatter det, er att standardene definerer forskjellige temperatur grenser for om test skal utföres 4 uker sammenhengende eller 2 + 2 uker. Dessuten så definerer standardene forskjellig temperatur ökning over ""max service temperature"".
Hva er det som gjelder?

Spurt ${formatDate(1243944900)}
Løst Løst
Ex
Passive komponenter

Hvis vi har en transmitter i Eexd utførelse. Hvilken utførelse må da den passive komponenten ha som er koblet til denne transmitteren. Utstyret er montert i ex område.

Spurt ${formatDate(1242646380)}
Løst Løst
Ex
Ex

Har en kabel som går ut til en trykkbryter som står i sone 1. Denne kabelen er Exi. Trenger trykkbryteren da ha en kapsling Exd, eller hva trenger den i tilfelle??

Spurt ${formatDate(1242128340)}
Løst Løst
Ex
Tubing rør gjennom Ex plast nippel.

Vi bruker 1/4"" tubing med single eller dual wire for vårt utstyr. Ved installasjon bruker vi en midlertidig Exe boks med plast nippler. Kan vi gå gjennom en plast nippel med tubing? eller bør vi bruke en fitting? eventuelt ved bruk av fitting, kan vi da bruke en plast boks? eller bør vi bruke en metall boks, og hvilke Ex krav tilfredsstiller en fitting. Signalet i kabelen varierer fra 20 - 300 VDC og 20 - 400 mA.

Spurt ${formatDate(1241704320)}
Løst Løst
Ex
Kabel til EexD kapslinger

Hei, For at kabelen ikke skal fungere som en flammespalte i en Eex D kapsling ved en eksplosjon inne i kapslingen, har jeg hørt at det må være kabler som er tette (limt/smeltet)gummi mellom ledere, armering etc. Men så kommer en kollega og tviler på om dette er riktig. Er det noen som kan svare på dette?
Mvh
Geir Arne

Spurt ${formatDate(1239915180)}
Løst Løst
Ex
Koblingsboks egensikker krets

En koblingsboks type Ex e har mistet sin Ex merking. Skal den vedlikeholdes med å sette på ny merking eller kan den brukes uten merking som passiv utstyr? Koblingsboksen er merket egensikker krets.

Spurt ${formatDate(1239787080)}
Løst Løst
Ex
Vifte for ex-rom

Hei,
På plattformen har vi et rom vi skal sette inn et avtrekksvifte. Rommet brukes til testing av helikopterdrivstoff. Vifta skal settes i et tett skap som skal dekke drivstoff-uttaket. Vi har et automatisk anlegg som gjør at vifta kun går i 20 min etter starting. Spørsmålet er om det er krav om montering av stoppbryter, servicebryter eller nødstopp for vifta?

Spurt ${formatDate(1239701160)}
Løst Løst
Ex
Exd kabel

Hei!er d sånn at kabelen en bruker fra en exd kapsling må ha skjerm + jordleder? Eller er skjermen en fester til nippelen godkjent som jord.

Spurt ${formatDate(1239363840)}
Løst Løst
Ex
Ex tD

På et sertifikat for HAWKE Cable Glands finner jeg benevnelsen
Ex td i tillegg til de vanlige Ex d og Ex e. Hva betyr dette?

Spurt ${formatDate(1237554900)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.