Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Hei.
Vi er leverandør av brann&gass deteksjon og har ExnL sertifiserte sløyfeenheter.
Vi ønsker å koble såkalt ""Simple Apperatus"" (manuell melder) merket med Exde til en interface enhet sertifisert ExnL. Er dette i samsvar med EX regelverk?
Er det tillatt å bruke Exe sertifisert utstyr (Junction Box) til denne sløyfen?
Kan vi koble til utstyr sertifisert Exde med ekstern spennings forsyning? I utstyret er det Exe sertifiserte rekkeklemmer, hvor spenningsforsyning og sløyfetilkobling er på samme rekke.
På forhånd takk for svar!
Eg har sett på normer for inspeksjon og vedlikehald av ex-utstyr i NEK 420:2007. På side 149 punkt 5.5.1 Kapslinger med begrenset ventilasjon.
Dette punktet forstod eg ikkje heilt. Det står at kapslingar med begrensa ventilasjon i sone 2, skal underkastast periodisk trykkmåling i ein periode på 6 mnd., med unntak lysarmatur.
Kva er meint med dette punktet, og kva er hensikta med å trykkmåle kapslingar?
Lurer på kravet til kapslingsgrad, og om det er er tatt noen vurderinger i fagmiljøene, når det gjelder gamle plattformer (som har synket noen meter) dette gjelder Bølger som kommer på besøk og river med seg El. utstyr eller fyller opp el. utstyr. Dette gjelder primært utstyr som står under dekk.
Pr i dag blir bare utstyret skiftet ut med identisk utstyr uten å ta hensyn til påvirkning av bølger som er et vanlig innslag i høst/vinter stormene hvert år. Synes selv dette er meget betenkelig, da utstyret skal tilfredstille EX-grad.
Utsyret skal jo normalt ha kapslings grad slik at utstyret skal tåle det som utstyret normalt blir utsatt for. Men blir slike høst/vinter stormer regnet som ekstra ordinære tilfeller?
Trenger man et spesielt loddesertifikat for å lodde EX-plugger, eller kan hvem som helst lodde disse?
Telemecanique har bimetall motorvern med Class 10A og Class 20A.
Er det noe krav til hvilke typer som kan brukes på EX-motorer?
I mitt tilfelle så har jeg en EXnA viftemotor som er beskyttet med et Class 20A vern. Tidligere var det et Class 10A vern, men det løste ofte ut pga lang og tung start.
Spesielt for EX motorer hvor det er krav til overflatetemperatur, ønsker jeg å få avklart dette.
Vil en slik endring av vernklasse kunne medføre problemer for overflatetemperaturen?
Utfra kurvene for ""kald utløsetid"" ved 1,5 In opererer Class 10A vernet i underkant av 3 min og tilsvarende for Class 20A er ca 5,5 min.
Er det lov å bruke automaitsk reset på termistor-rele? I dette tilfelle på EXn motor/vifte som gir overtrykk i container(sone 2).
Hei!
Er det i forskriftene (NEK 420) krav til minstetverrsnitt på skjerm i kabler som benyttes mellom motor og frekvensomformer i EX-område?
Ønsker å benytte en RFOU 3 x 95/50. Er 50 mm^2 skjerm tilstrekkelig?
Har en liten tank, med nivåvippe på en reguleringsmodell som skal være i klassifisert område. Bryteren er vel da et passivt utstyr, og er tilkoblet en ex-barriere. Hva er kravet til koblingsboksen i mellom? Kun minimum IP20, og merket IS-krets, eller er det krav til ex-sertifisering av boksen?
Har en TEF 2440 lampe som det burde monteres drain-nippel i.
For å gjøre dette så må det lages nytt hull.
Finner ikke noe skrevet i sertifikat eller forskrifter om det er lov eller ikke da den nye nippelen ikke forringer kapslingsgraden.
Drain-nippelen er EXe og kapslingen er EXn, type stål.
Er det lov å lage hull i kapslingen for ny innføring av nippelen?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.