Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Hva er sammenhengen/forskjellen på ATEX og FUSEX?
Godkjente konvensjonelle bimetallvern kan benyttes for Eexe motorer med Y kobling.
Er det krav til elektronisk vern som overvåker alle faser på en Eexe motor som er D koblet - og i hvilken norm står i så fall dette?
Hei
Vi har fått levert et prefabrikert EXe kabinett med alt utstyr (også en d-kapsling inne i kabinettet) og internkabling ferdig laget. Kabinettet har ATEX merking EX II 3 G og CENELEC merking EEx dem (ia/ib) nAnC IIB T4.
Inne i Exe delen av kabinettet er det en barriære som sikrer et simple apparatus. Denne barriæren er ikke godkjent for å stå i sone område.
Dette EXe skapet står inne i et overtrykksrom, men mister man overtrykket i rommet, så vil simple apparatus utstyret som er ute i rommet og som er koblet opp mot IS-barriæren inne i EXe skapet fortsatt være operativt. Jeg mener da at denne barriæren ikke hører hjemme inne i en EXe kapsling, og at den skulle stått i sikker sone. Men er jeg for bastant når jeg sier dette?
I samme skapet har vi også en barriære som er merket EEx nA II T4. kan denne stå inne i et EXe skap?
Vil til slutt takke for at dere opprettholder dette fagforumet. Det har hjelpt meg mang en gang når jeg har vaklet i min EX tro!
Hei
Vi har noen fiberskjøtepunkt stående i en EExe-kapsling, som må oppfylle kravene i IEC 60079-28 (Protection of equipment and transmission systems using optical radiation). Begge endene av fiberen som går fra denne skjøten ender opp i data-/nettverksutstyr i sikker sone.
Noen som kjenner til leverandører eller produsenter av fiberutstyr som er av EExe-utførelse eller tilsvarende?
mvh
Pål
Er det noen krav til 2-polig brudd for utstyr i Ex-områder?
Eksempelvis varmeelement, belysning eller signallamper?
Hei
Jeg sitter med et Ex sertifikat ref. BVS06ATEX E 088 der en komponent er merket som følger:
II2G Exemb[ib][px]IICT6
Atex merkingen er ok, men hva står ""b"" for etter m (moulded)?
Er også usikker på hva [px] står for?
En kunde ønsker et lysarmatur med IP66/67 og eksplosjonsbeskyttelse som tilfredstiller Sone 21 (IP6X, Merking II 2 D).
Jeg ser i Glamox-katalogen at det finnes to typer EX-armaturer. Hvilken skal jeg velge?
Type MAX har merking: IP66/67, Zone 1 II 2GD EEx edm IIC T4/T5
Type MIX har merking: IP66/67, Zone 2 II 3GD EEx nA T3
Det er koks-støv og oksid-støv som er eksplosjonsfarlig i området.
Purge control boks for en Ex p montitor er merket:
ExII 2G Ex mb e ia [px] [ia] IIC T4
Hva betyr merkingen, og medfører det spesielle forhold det må taes hensyn til ved montering?
Har en ex i krets med en lokal indikator som er ex i kan denne byttes med en som er eex d? lokal indikatoren står i sone 2, og er koblet i serie sammen med radaren.
Vi har levert et anlegg med Ex-instrumentering der mangetspoler til ventiler er EEx m og følere/transmittere er egensikre EEx ia. Vi har derfor 2 adskilte skinner for instrumentjord IE (generell instrumentjord) og ISE (egensikker instrumentjord), i tillegg til generell jord PE.
Elektriker som skal koble lurer på hvordan jordingen til ISE-jord skal utføres. er selv ikke elektriker men mener det vanlige er at jordleder kobles til jord både i skap og ute i instrument, og skjerm på kabel kobles samemn med jord kun i skapet, stemmer det?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.