Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
ATEX FUSEX

Hva er sammenhengen/forskjellen på ATEX og FUSEX?

Spurt ${formatDate(1231416840)}
Løst Løst
Ex
Eexe motor med D kobling

Godkjente konvensjonelle bimetallvern kan benyttes for Eexe motorer med Y kobling.
Er det krav til elektronisk vern som overvåker alle faser på en Eexe motor som er D koblet - og i hvilken norm står i så fall dette?

Spurt ${formatDate(1231407120)}
Løst Løst
Ex
IS-barriære inni EXe skap

Hei

Vi har fått levert et prefabrikert EXe kabinett med alt utstyr (også en d-kapsling inne i kabinettet) og internkabling ferdig laget. Kabinettet har ATEX merking EX II 3 G og CENELEC merking EEx dem (ia/ib) nAnC IIB T4.

Inne i Exe delen av kabinettet er det en barriære som sikrer et simple apparatus. Denne barriæren er ikke godkjent for å stå i sone område.

Dette EXe skapet står inne i et overtrykksrom, men mister man overtrykket i rommet, så vil simple apparatus utstyret som er ute i rommet og som er koblet opp mot IS-barriæren inne i EXe skapet fortsatt være operativt. Jeg mener da at denne barriæren ikke hører hjemme inne i en EXe kapsling, og at den skulle stått i sikker sone. Men er jeg for bastant når jeg sier dette?

I samme skapet har vi også en barriære som er merket EEx nA II T4. kan denne stå inne i et EXe skap?

Vil til slutt takke for at dere opprettholder dette fagforumet. Det har hjelpt meg mang en gang når jeg har vaklet i min EX tro!

Spurt ${formatDate(1229499720)}
Løst Løst
Ex
Optisk utstyr i EExe-utførelse

Hei

Vi har noen fiberskjøtepunkt stående i en EExe-kapsling, som må oppfylle kravene i IEC 60079-28 (Protection of equipment and transmission systems using optical radiation). Begge endene av fiberen som går fra denne skjøten ender opp i data-/nettverksutstyr i sikker sone.

Noen som kjenner til leverandører eller produsenter av fiberutstyr som er av EExe-utførelse eller tilsvarende?

mvh
Pål

Spurt ${formatDate(1228738860)}
Løst Løst
Ex
2-polig brudd.

Er det noen krav til 2-polig brudd for utstyr i Ex-områder?
Eksempelvis varmeelement, belysning eller signallamper?

Spurt ${formatDate(1228488780)}
Løst Løst
Ex
Ex merking

Hei
Jeg sitter med et Ex sertifikat ref. BVS06ATEX E 088 der en komponent er merket som følger:

II2G Exemb[ib][px]IICT6

Atex merkingen er ok, men hva står ""b"" for etter m (moulded)?

Er også usikker på hva [px] står for?

Spurt ${formatDate(1228389720)}
Løst Løst
Ex
EX-armatur

En kunde ønsker et lysarmatur med IP66/67 og eksplosjonsbeskyttelse som tilfredstiller Sone 21 (IP6X, Merking II 2 D).

Jeg ser i Glamox-katalogen at det finnes to typer EX-armaturer. Hvilken skal jeg velge?
Type MAX har merking: IP66/67, Zone 1 II 2GD EEx edm IIC T4/T5
Type MIX har merking: IP66/67, Zone 2 II 3GD EEx nA T3

Det er koks-støv og oksid-støv som er eksplosjonsfarlig i området.

Spurt ${formatDate(1228203420)}
Løst Løst
Ex
Ex-merking

Purge control boks for en Ex p montitor er merket:
ExII 2G Ex mb e ia [px] [ia] IIC T4
Hva betyr merkingen, og medfører det spesielle forhold det må taes hensyn til ved montering?

Spurt ${formatDate(1227182820)}
Løst Løst
Ex
Eex d i eex i krets

Har en ex i krets med en lokal indikator som er ex i kan denne byttes med en som er eex d? lokal indikatoren står i sone 2, og er koblet i serie sammen med radaren.

Spurt ${formatDate(1227175500)}
Løst Løst
Ex
Jording av ISE (egensikre instrumenter)

Vi har levert et anlegg med Ex-instrumentering der mangetspoler til ventiler er EEx m og følere/transmittere er egensikre EEx ia. Vi har derfor 2 adskilte skinner for instrumentjord IE (generell instrumentjord) og ISE (egensikker instrumentjord), i tillegg til generell jord PE.
Elektriker som skal koble lurer på hvordan jordingen til ISE-jord skal utføres. er selv ikke elektriker men mener det vanlige er at jordleder kobles til jord både i skap og ute i instrument, og skjerm på kabel kobles samemn med jord kun i skapet, stemmer det?

Spurt ${formatDate(1226476260)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.