Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
Krav til sertifikat

Jeg har et relè der produsenten ikke vil levere ATEX sertifikat.
Produsenten leverer 'EC Declaration of Conformity' og det står i datablader at det kan stå i sone 2.
Jeg skal bruke relèet i sone 2.
Hvilket krav finnes for at jeg kan dokumentere at det kan brukes i sone 2?

Spurt ${formatDate(1226391120)}
Løst Løst
Ex
IS jord

Hei!

Vi har et ex-område bygd på begynnelsen av 90 tallet. Jeg kan ikke se noe IS-jord i noen av styreskapene der det er montert ex-barrierer. Hvilken farge skal IS-jord ha og hvor i skapet skal den termineres?

Spurt ${formatDate(1225273740)}
Løst Løst
Ex
ATEX märkning av en pump?

Jag undrar om jag fått en pump levererad med ett ""declaration of conformity"" men ej någon märkning på pumpen vad ska jag göra då?
Pumpleverantören har skickat ATEX märkskyltar men vågar jag sätta på dessa på pumpen när dom inte var där från leverantören?

Spurt ${formatDate(1225098480)}
Løst Løst
Ex
Tilførsel til EX område

Hei!

Vi har en spritfabrikk bygd i 1990 som er et klassifisert som EX-område. Hundre meter fra denne fabrikken ble dett satt opp en 2 MW 380 V transformator som gir fabrikken tilførsel. Den gangen ble det lagt en 4-leder ut fra trafoen, altså TN-C. frem til første fordeling. Etter første fordeling har man gått ut med 5-leder til alle styreskap/underfordelinger.

Det er ikke opprettet instrumentjord i fabrikken heller, kun PE-jord.

Slik jeg forstår det skal man i dag på et nytt anlegg legge 5-leder fra transformator og frem til første fordeling.

Spørsmål 1: Er det krav om å legge om til 5-leder fra transformator? og eller opprette instrumentjord.

Spørsmål 2:Hva oppnår man med å bruke instrumentjord?.

Spørsmål 3: Hva oppnår man med å legge 5-leder frem til første fordeling?

Spurt ${formatDate(1223727360)}
Løst Løst
Ex
Exi beregninger

Her er data for en typisk Mtl isolator:

Um: 250 V Co: 83nF
Uo: 28V Lo: 3.05mH
Io: 93mA Lo/Ro: 55µH/ohm

Denne kapasitansen skulle gi en lagret energi på 32uJ iflg. formelen E=1/2CU2, mens tennenergien til en IIC gass er 20uJ ved gunstigste blandingsforhold.

Spørsmålet blir da: hvordan kalkuleres parametrene for barrierer/isolatorer?

Ps: det skal være et regneark et sted
for Exi beregninger - link?

Mvh
Geir

Spurt ${formatDate(1223414820)}
Løst Løst
Ex
Antennekabel i EX-område

Krav til antennekabler i EX-område?

Spurt ${formatDate(1222685220)}
Løst Løst
Ex
Ex fargekode

Er det et krav at en Exia/Exib kabel skal være blå eller merket med blått flere steder?

Spurt ${formatDate(1221566880)}
Løst Løst
Ex
EXd hus og kabler

Hei. Har et EXd hus med en amphenol EXd konnektor ut. Dette huset er flyttbart for bruk i sone 1 offshore. Skal ha kabel fra huset og inn til sikkert område for 24V forsyning og datakommunikasjon.

Noen som vet om det finnes ""godkjente"" kabler? Hvilke kabler kan brukes? Regner med det stilles krav til kabelen med feks armering, kjemikalje bestandigm slitestyrke....

Spurt ${formatDate(1221486960)}
Løst Løst
Ex
Eksplosjonsfare i flis silo

Vi starter snart på elektro arbeider i forbindelse med flisfyringsanlegg.I bunn av flis siloen er det mateskruer og hydrauliske skrapere som fører flisa mot skruene.Hva med tørt tre støv og statisk elektrisitet?
Kan denne siloen komme under Ex kravene?

Spurt ${formatDate(1220979900)}
Løst Løst
Ex
Pasivt utstyr

Hei hva menes det med at verdier ikke må overstige.
1,5V
100mA
25mW
Menes det her spenningsfallet over komponenten, strømen i kretsen og den avgitte efekten fra den passive komponeten?
Hvis du da har en bryter i felt, betyr det at du da må ha en barriere som ikke slipper mer en 1,5 v gjennom, da du ved åpen bryter har tilnærmet allt spenningsfall i loopen over bryteren?

Spurt ${formatDate(1220438520)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.