Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Hei,
Jeg har trykkbryter som er EExd. Bryteren er mekanisk, med fly lead. Der kabelen kommer ut, er det en 1/2"" NPT Male kopling. Kabelen er støpt ned i denne.
Jeg er jo nødt til å ha en koplingsboks på denne. Kan jeg bruke en EExe boks, evnt med en overgang 1/2"" NPT til M20? Eller må jeg ha en EExd boks? Jeg tror jeg må ha en EExd boks, siden trykkbryteren er EExd. Andre mener jeg bare trenger en EExe boks, siden kabelen blir EExe delen av bryteren. Hva er riktig?
Vi har en transmitter som skal monteres offshore, sone 2. Transmitteren skal kobles til en exi-krets. Hva er kravet til merking av transmitteren?
Transmtitteren er merket:
IT-316/316-420
II 1 G
Nemko Nr.03ATEX1407X
EX CE
Transmitteren er ikke merket med ex-type eller IP-grad. Kan denne brukes?
Hei
Har et ikke ex-godkjent skap i sone 2. I skapet er alt utstyr ex-godkjent inkl. rekkeklemmer, hvordan er det da med 230V tilførsel til skapet? Kan disse da kobles rett til rekkeklemmer uten annen beskyttelse?
mvh
Stian
Er det noen som vet om stasjonær uhf apperat for sone 2 evt leverandør
Hei
Kan kapslingsgrad IP55 på en AC motor likestilles med noen Ex klassifisering?? Finns det en oversikt/tabell noe sted om dette?
Hvis man i et område bytter ut gammelt utstyr med nytt, og dette nye utstyret har en annen klassifisering enn det gamle utstyret,hvordan vil dette påvirke områdeklassifiseringen.
Det gamle utstyret var innstallert før ATEX sertifisering ble standarisert.
Områder dette gjelder er klassifisert EX Zone 1.
Det nye utstyret(Sidekanalblåser) er klassifisert Zone 2, T3.
Mediet som skal komprimeres, er Metan.
Kan man bruke Roxtec klosser i en MCT Brattberg ramme med MCT brattberg klosser, tenker da om man kan bruke enklte klosser av Roxtec sammen med MCT Brattberg klosser?
Leverandør av frekvensomformer ber om at nødstoppsignal går direkte til frekvensomformer, og ikke bryter hovedstrømmen direkte. Dette for at frekvensomformeren skal kunne kjøre motoren ned kontrollert.
Min risikovurdering har resultert i følgende:
- nødstopp går til frekvensomformer (via mellomrele for å få potensialfritt signal)
- tilleggsbeskyttelse vha. tidsforsinket utkobling av hovedstrøm før frekvensomformer ved nødstopp (tidsrele stilles inn på tid høyere enn nedkjøringstid for frekv.omf.)
I NEK400, pkt. 536.4.2.2 står det bl.a. følgende ""... .I noen tilfeller kan det være nødvendig å opprettholde deler av strømforsyningen, f.eks. for bremsing av bevegelige deler.""
Dette skulle åpne for nødstopp via frekvensomformer.
I Trainors kursmanual NEK400:2006 s. 195 står det: ""Utkobling av styrestrøm for kontaktor eller effektbryter kan aksepteres, men må foregå ""direkte"" i styrekretsen og ikke ved hjelp av PLS eller datastyring.""
Spørsmål:
Er en frekvensomformer en sikker nok komponent til å ivareta nødstopp?
Er min tilleggsbeskyttelse unødvendig?
Hei!
Vi har et tilbygg ( EX område ) som ble bygd i 1990, og i dette tilbygget er det en produksjonslinje fra samme år. det foreligger ikke noen dokumentasjon på jording av vegger gulv jordelektroder osv. Heller ikke samsvarserklæringer på det elektriske anlegget.
Spørsmål: Hvilke krav stilles til oss som eier dette i forhold til forskriftr osv??
Takker alle for svar.
Er det riktig at fra 2008 , kan ikke referes til standardene EN 50020 og EN 50014? En som Jobber for NEK(Norsk Elektromekanisk Komite) nevnte at disse standardene erstattes med 60079-0... serien og EN 50020 og EN50014 kan brukes for de anleggene som ble bygd før Høst 2008?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.