Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
EXd hus, EXi krets

Noen som vet om det er mulig å bruke en standard non-EX konnektor ut av et EXd hus, dersom man passer på å ha flammespalten lang nok i henhold til EN50018? Vi produserer selv EXd huset. Kabelen skal brukes til EXi krets.

Spurt ${formatDate(1208945820)}
Løst Løst
Ex
Signal-jord, Ex

Iflg det jeg vet skal egensikre kretser (instrumenetr som er ia/ib) ha egen jord som er separert fra PE slik at evt jordstrømmer ikke skal kunne gi potendringer og gnister i disse kretsene (ISE - Intrinsically Safe Earth).

Hva med øvrige instrumenter (f.eks. EEx d),MÅ de også ha separat jord (IE)?
eller er det bare anbefalt å ikke bruke samme jord som PE (motore etc) i tavler?

Har tilgode å se at anlegg der det er trukket separat jord for PE, IE og ISE fra forsyning og til tavler, har dere kommentarer til det?

Spurt ${formatDate(1208863620)}
Løst Løst
Ex
Min. avstand mellom pinnene på plugg i is krets

Har tenkt å bruke industriplugger til tilkobling av utstyr i en is krets. disse er IP 68, 250vAC 300vDC, 4A.Har forstått at det er et is krav på minimum avstand mellom pinnene på plugger brukt i is kretser.Kan noen hjelpe meg med det? ?

Spurt ${formatDate(1207743060)}
Løst Løst
Ex
Batteri

Finnes det noe oversikt over hvilke batterier som er godkjent for bruk i
EX utstyr?

Spurt ${formatDate(1207549500)}
Løst Løst
Ex
Oksygen

Jeg skal legge et rør fra en PSV på en 200 bars oksygen flaske på sykestua ut til friluft. Er det noe krav til feks områdeklassifisering der instrumentrøret går ut i friluft? Dette er offshore.

Spurt ${formatDate(1206517080)}
Løst Løst
Ex
EX område?

Hei
Vi er fire stk som holder på med hovedprosjekt på Teknisk Fagskole Elkraft. Dette prosjektet inneholder bla et teknisk rom i tilknytning til garasje. Denne garasjen har også to hybler i etasjen over. Teknisk rom skal inneholde et dieselaggregat. Dieseltank skal eventuelt graves ned utendørs. Blir dette tekniske rommet å betrakte som et ex område når det inneholder et dieselaggregat? I tillegg, hvilke forholdregler må man ta med tanke på brann etc. Vi tenkte på en mulig løsning med å tilknytte en magnetventil mot en branndetektor. Denne magnetventilen skulle stå utendørs å stenge for dieseltilførselen fra tanken ved en eventuell brann. Branndetektoren skal knyttes opp mot en sentral. Er det tilfredstillende å bruke en varmedetektor eller må man bruke en aspirasjonsdetektor?

Spurt ${formatDate(1205056080)}
Løst Løst
Ex
Utjevnings jord

Hvordan utfører man utgjevningsjord på en motor som er på gummidempere, som igjen er i en ramme, som igjen er i en container. Rammen blir skrudd fast i gulvet på containeren, men her er det maling i mellom flatene(for å ungå rust).Containeren er midlertidig utstyr for sone 1(motoren er 400 til 690v 4,8kw 3f)

Spurt ${formatDate(1204900800)}
Løst Løst
Ex
Beskyttelsesmetode

Jeg kom over en kompressor med merkingen EEx cd ,hvilken beskyttelsesmetode er dette ?

Spurt ${formatDate(1204712280)}
Løst Løst
Ex
ex i diesel tank

Vi har en diesel tank som vi skal inn å jobbe i med vinkelsliper. Planen var å skylle ut dieselen med vann og deklassifisere tanken. Men på grunn av spant o.l. i tanken blir det rester av diesel igjen. Dette skaper problemer for hvilket utstyr vi kan ta med inn i tanken for å rengjøre(lys, høytrykksspyler). I tillegg ""sitter det"" diesel damp igjen i tanken. Er det mulig å deklassifisere tanken slik at vi kan bruke vinkelsliper? Lurte på om noen kunne gi oss en grei fremgangsmåte/prosedyre.

Spurt ${formatDate(1204474980)}
Løst Løst
Ex
Isolasjonsmotstand v.kabel Ex

Utfører en del z-015 kontroller av utstyr med selvbegr. varmekabler og har nå fått en unit som nylig har vært på årskontroll, Verdi på v.kabel er oppgitt til 13M. NEK420 8.3.4 sier minimum 20M. Min kunde sier dette ikke gjelder selvbegr.kabel. Uniten er godkjent av en stor anerkjent bedrift, så nå er vi blitt i tvil. Kan ikke finne noen andre verdier en de i 8.3.4?
Har alltid gått ut fra den verdien. Takker for svar.

Spurt ${formatDate(1203950460)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.