Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Hei.
Leste for en stund siden en lov som ble presentert her i forumet.
Uo < Ui
Io < Ii
se forumet:
http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=showmessage&forid=1003
Noen som kan fortelle meg hvor jeg finner kilden til loven?
Hei, kom opp ein diskusjon i dag rundt lagerskifte av Eexd-motorer.
Det vart nevnt at på enkelte typar motorar kunne ein skifte lager (med unntak av havari) utan bruk av autorisert verksted. Dette gjaldt visst motorar der lagerene står utanfor flammespaltene.
Ein meinte at dette kunne leses ut frå modellnavnet (M3xxx, M9xxx osv...).
Finnes det nokre klare normer for dette, eventuelt forklaring på korleis du kan lese informasjon angåande dette ut frå forskjellige modellnavn?
I forbindelse med installasjon av elektrisk drevet avtrekksvifte offshore har jeg et spørsmål i forbindelse med sertifisering/samsvarserklæring.
Avtrekksviften skal monteres i sone 1, og drives av el-motor merket EEx'e'. Men det ser ikke ut til at viften er i EX-utførelse.
Dersom viften ikke er i EX-utførelse: har dere da noen råd om hvordan vi bør forholde oss til dette?
Vi har en del midlertidlig utstyr som går mellom forskjellige rigger. Det er blitt stillt en del spørsmål ang. jording av dette utstyret. Vi leverer utstyret med en jordingskabel med kabelsko i enden, men det er noen rigger som ""forlanger"" jordings klemme!?!, og alle vil ha forskjellige.
Har prøvt å lese meg til om det er noe krav til dette noen plass, men det eneste jeg finner er jordings boss. Burde det ikke være godt nok å levere ut jordingskabel som passer til jordings boss?
Hei
Er det noen krav til krypavstand mellom EXi tilkoplingsboks og gods (PE-jord) i en EXd kapsling. Er PE å betrakte som en hvilken som helst annen elektrisk krets, slik at kravet om 50mm krypavstand gjør seg gjeldende her?
Skal IS og Non-IS signaler være seperarert i leder kanaler?
Evt. hvor står dette beskrevet?
Vi har et anlegget for forsvaret og har fått et krav om at ""verktøy/utstyr untatt håndverktøy skal jordes permanent til sikkerhetsjord over en høykvalitets keramisk motstand på 24Kohm"".
Anlegget består av et utvendig lynvernanlegg og et lite rom innevendig som er EX område (lading av sprenglegemer). Kravet fra forsvaret er at det skal settes inn en motstand mellom jordingsanlegget inne og det utvendig jordingsanlegget.
Er dette korrekt?
Holder på med design av en EXd innkapsling og trenger en EXd connector. Innkapslingen brukes normalt på dekk på platformer, men senkes av og til ned til ca 1000m havdyp og brukes av og til inne i olje og gassrør med opp til 200 bar trykk. Så connectoren må i tilleg til å være EXd godkjent for sone 1, må den også tåle trykk opp til ca 300 bar og må tåle subsea bruk. Noen som kjenner til leverandører av slike connectorer? De jeg finner er enten EXd eller tåler trykk. Ikke begge deler. ( ca 7 pinner, 24V, 1A)
I et område som ikke defineres som EX sone er det benyttet utstyr (grensebrytere) med Ex ia sertifisering. Kan man behandle dette som Ex utstyr eller kan man se bort fra merkingen og behandle dette som vanlige grensebrytere?
Hvor i ATEX direktivet (eller tilhørende forskrifter) kan jeg finne kravene til pumper med reimdrift?
Har fått tips om at reimene må være antistatiske, reimdriftdekslene må være rustfrie eller i messing, og dersom pumpen skal brukes i sone 1 må den i tillegg ha rotasjonsvakt og temperaturfølere på lager? Skulle gjerne ha bekreftet dette med en henvisning til riktig sted i forskriftene.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.