Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Jeg kan sitere en nyhet her på trainor:
""13.11.2007: Ny NEK 420:2007 3.utgave
3. Utgave av NEK 420 utgis 2007 i oppdatert versjon med 5 nye normer, av disse er helt ny EN for reparasjon av alt Ex ? utstyr både for gass og støv og som erstatter den tidligere 1. utgaven fra IEC. 3 reviderte støvnormer som erstatter del 5, 6 og 7 med nye EN nr. som er identisk med IEC og en helt ny teknisk rapport for rettledning av valg av elektrisk utstyr for
installasjon i underjordiske gruver, denne utgjør et sammendrag utarbeidet av NEK av utgitte normer fra CEN og CENELEC som er harmonisert iht. ATEX direktivet.
Endringen i NEK 420 utg. 3 utgjør følgende endringer:
Del 1: Kun språklige endringer
Del 2: Kun språklige endringer
Del 3: Kun språklige endringer
Del 4: Ny revidert norm; Eksplosive atmosfærer Reparasjon, overhaling og utbedring av
utstyr
Del 5: Ny revidert norm; Eksplosive atmosfærer. Klassifisering av områder- brennbare støv
atmosfærer
Del 6:Ny revidert norm Elektrisk utstyr for bruk i områder hvor det finnes brennbart støv ?
Valg og installasjon av elektrisk utstyr
Del 7: Ny revidert norm; Inspeksjon og vedlikehold av elektriske installasjoner i
eksplosjonsfarlige områder med støv (unntatt gruver)
Del 8: Normen utgår da den kun omfatter prøvekrav til utstyr.
Del 9: Ny revidert norm: NEK IEC 60079-30-2: Elektrisk utstyr for eksplosjonsfarlige områder
Elektriske varmekabelanlegg. Del 2: Veiledende krav for prosjektering, installasjon og
vedlikehold. Installasjon av varmekabler i eksplosjonsfarlige områder
Del 10: Nytt publikasjon; Teknisk rapport for elektrisk utstyr i underjordiske gruver
Vedlegg 1: Ny Veiledning om normer, standarder og beskyttelsesarter
Vedlegg 2: Nytt tillegg: Sjekklister for eksplosjonsvern iht Fhosex.(ATEX 1999/92)
""
Sitat slutt.
Vil dette si at det nå er krav om oppdateringskurs? Vi har jo nylig vært på kursing i 2006 normene.
Jeg har en ex ed boks med 6 hull til ex d brytere. Hvis jeg skal bore 3 nye hull til lamper, må boksen da resertifiseres?
Hvis en Ex e boks er utstyrt med Ex d brytere og lys, blir ikke da betegnelsen på hele boksen Ex ed?
Vi har en EX P cotainer hvor vi ønsker å bruke en extruder med en overflate temperatur på 300 grader.
Containeren er godkjent for sone 2 med overtrykk og overvåking/nedstegning ved gass, brann og tap av overtrykk.
Containeren har også brannspjeld på inn og utluft som stenger automatisk ved alarm.
Vil bruken av denne extruderen stride mot regelverket ?
Overflatetemperaturen vil overstige T3 en god stund etter at container har stengt ned.
Nedgravd gasstank på naboeiendom - 1 meter fra grensen. Kan dette medføre problem for meg i tilknytning til utnyttelse av eiendommen senere. Avstandskrav ?
Har et spørsmål angående behov for utkobling av varmekabel i EX områder.
Dersom en sikkerhetsventil eller lignende skal tas ut til vedlikehold, isolsajon osv skal fjernes for å ta denne ut, trengs det da utkobling av varmekabel? Etter min forståelse skal aldri isloasjon fjærnes uten at varmekabel er utkoblet, men har dått påstått at ifølge nytt regelverk kan man ta av isolsajon og flytte på varmekabel uten å ha denne utkoblet?
Kan dere svare meg på dette og evt vise til forskirft der dette står beskrevet?
mvh Ole Bull
Hei
Vi planlegger a installere en antenne i Ex-område.
Lavtaps coax med stor diameter er brukt som transmisjonslinje fram til antenneplassering. Dette gjør at det må brukes jumperkabel mellom transmisjonslinje og antenne. Hva er godkjent når det gjelder koblinger mellom coax kabler i felt. Kan konnektor brukes. Vi skulle gjerne ha unngått å bruke Exd bokser da disse vil bli stående vanskelig tilgjengelig mtp vedlikehold.
Det er montert Stahl EX jordfeilbrytere
og kombivern på 30 mA på deler av anlegget. (Sture-terminalen).
Ved testing av disse ,kobler de ut på
ca.10 mA. Vernene beskytter lys og varmekabelkurser på lengder på 100-200m
Vernene kobler ut ofte,ca. en gang i måneden,selv om megging viser 20-100 Mohm. Kan vi skifte til 300 mA for å unngå problemet???.Systemet vi har er TN-S.Iflg. NEK420 4.4 d kan det brukes 300 mA jordf.br.
Heisann på jobben har vi noen målestasjoner fiskale.
Disse er jordet inne i sub (skjerm og jord), og ute i felt er skjermen jordet mens jord flyter.
Hvorfor med tanke på at det normalt skal alt flyte ute.
Håper du kan svare meg på dette.
Diskusjon ang ia og ib. ia utstyr kan ha to feil, hva innbefatter to feil?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.