Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
1) Vedr. gamle ""soner"" 0,1,2 som definerer sannsynlighet for og varighet av eksplosiv atmosfære nå delt i kategorier som for gass (støv sjeldent relevant for oss) vil være kategori 1G, 2G, 3G, har jeg spørsmål vedr. definisjoner for å finne riktig kategori. Det benyttes i selve Atex-regulativet brukes vage betegnelser som ""kontinuerlig"", ""sporadisk"", ""ofte"", ""sjeldent"", ""korte perioder"" osv. uten at dette er nærmere definert.
Har en norm som sier noe om sannsynlighet/varighet, NEN-EN-IEC 60079-10, som definerer dette som:
>1000 t/år (gir sone 0/kategori 1)
10-1000 t/år (gir sone 1/kategori 2)
<10 t/år(gir sone 2/kategori 3)
Er dette riktig oppfattet?
2. Gjelder overhodet ikke Atex på boreplattformer Offshore? I såfall, hva er argumentasjonen for at et av de mest kritiske av alle miljøer er untatt dette? Vår erfaring er at ingen krever Atex-sertifisert utstyr for Offshore fordi ""Atex ikke er implementert enda""...
Har et spørsmål som går på montering av et Ex de rele i en Ex e JB. Vist vi monterer releet i JB'en må dette sertifiseres av en godkjent myndighet?
Eller kan vi montere releet i JB?
Vi har en dieseltank som står oppe på bakken med tilhørende pumpe som skal jordes. Er det spesielle regler for dette og hvor kan jeg event.finne det?
Mvh. Helge Høybjør.
Har en leverandør som vil levere EXi utstyr i NIS sløyfe (sikkert område). Synest dette er et dårlig/uryddig design. Finnes det noen begrensninger for dette, og hvor er dette eventuelt nedfelt?
Hei
Er det krav til at kabelnippler må være Ex merket? Har en applikasjon hvor instrumentet er EExe. Må da kabelnippelen og være merket og godkjent for EExe?
1. På vår bedrift monterer vi alltid separate kjølemaskiner på frekvensstyrte maskiner.
Er dette noe ""bare vi"" gjør eller er dette
en internasjonal norm.
2. Finnes det noe minimumstversnitt for kabel i ex-område.(Jeg får stadig spørsmål om at 2,5 mm2 er et minimumstversnitt for kabler i ex områder).
Hei,
Er det noe spesielle krav til (230/400V) kabel i EX- område?
Kan f.eks PR 2*2,5 brukes?(dette er en oval kabel)
Jeg mottar stadig Ex sertifikater som etter flere runder gjennom fax-maskinen er blitt nesten uleselige. Dere kjenner sikkert problemet...!
Nå konkret gjelder det en Ex motor med sertifikat fra 1993. Leverandøren har ikke kunnet hjelpe meg, og søk gjennom andre kilder har ikke hjulpet meg videre.
Har dere forslag om hvor kan man få tak i en leselig kopi? Ligger disse tilgjengelig på nettet i en sertifikat database?
Mvh
Bernt Eriksen
Ved merking av EExd kapsling , er det noen krav som sier at denne skal være sveiset eller festet med skruer.
Hva er kravet når det gjelder periodisk vedlikehold på ex motorer. Hvor omfattende skal dette være. Hvor ofte skal flammespalter inne i motoren kontrolleres.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.