Ex

Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx

Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Ex
Exi beregning

I forbindelse med exi-beregning må man beregne max induktans og kapasitans i kabel og utstyr for å være i samsvar med skiltet på barrieren, spørsmålet er om de dataene som står i kabelkatalog på induktans og kapasitans er pr leder eller pr kabel dvs hvis man har en 2-leder må man da gange med 2 og for 3 leder med 3?
i mitt tilfelle får jeg oppgitt at induktansen er 0,75mH/km og kapasitansen er 80nF/km. Kabellengden er 150m, hva er tot. kapasitans og induktans i kabelen?

Spurt ${formatDate(1051277160)}
Løst Løst
Ex
Ex sertifikat

Hei,
Jeg har et Nemko Ex sertifikat for et produkt hvor produsenten ikke er å få tak i.

Hvor kan jeg få tak i en ny kopi av et slikt sertifikat, da det jeg har er bare en dårlig faks.

Mvh

Ronny

Spurt ${formatDate(1049958240)}
Løst Løst
Ex
Exp

Vi planlegger å oppgradere et panel til Exp.
Panelet inneholder IS Barrierer og releer.
Det nye Exp utsyret vil være godkjent iht. ATEX.
Vil det ha noe å si for sertifiserngen av panelet at innholdet er gammelt og ikke godkjent iht ATEX?

Spurt ${formatDate(1049721240)}
Løst Løst
Ex
ATEX og pumper

En leverandør tilbyr ATEX godkjent pumpe, ATEX godkjent motor, ATEX godkjent tetning. Er det godt nok at delene er ATEX godkjent hver for seg, eller må enheten være ATEX godkjent som en helhet?

Spurt ${formatDate(1049703120)}
Løst Løst
Ex
ex utstyr sammen med ikke-ex

Hei jeg lurer på om det er lov å montere vanlig stikkkontakter etter en eexediic t4 bryter som står i ett rom uten overtrykk, som står i sone1.
hvis du har kontinuelig gass måling når spenning er på?
Dette er et kai kontor hvor det skal stå en vanlig pc.
det blir lastet vcm til båt fra denne kai.

Hilsen Bengt

Spurt ${formatDate(1049352780)}
Løst Løst
Ex
ATEX

Hei,

en Ex e motor har vernet i sikkert område. Skal dette vernet ATEX merkes med kategori i parentes?

mvh
Gabriel Herigstad

Spurt ${formatDate(1049275020)}
Løst Løst
Ex
Vakuum pumpe Atex

Søker etter leverandører av Atex vakuum pumpe, setter pris på tilbake meldinger. Skal brukes i olje holdig luft blanding.

Spurt ${formatDate(1049191320)}
Løst Løst
Ex
Exp kapsling, pakninger

Er det spesielle krav til gummipakninger for Exp skap?
Må orginale pakninger benyttes?
Gjelder Tiedeland nav aid skap.

Spurt ${formatDate(1048514400)}
Løst Løst
Ex
Tap av overtrykk for Exp-motor

Hvilke tiltak må iverksettes ved tap av overtrykk (LL-signal) for Exp sertifisert motor?
Aktuell motor er installert i sone 2.
Øvrige motordata: 11 kV 6,1 MW.

Hvor er det beskrevet i detalj hvilke tiltak som må utføres?

Kan vi følge NEK 420, hoveddel 2, kapittel 13.2 tabell 6, som sier at dersom vi er i sone 2 og har utstyr som ikke tilfredsstiller krav til sone 2 uten overtrykk skal føre til alarm? (Tiltak for å gjennopprette overtrykk skal iverksettes.)
Er dette tilstrekkelig?

Dersom det blir detektert gass i dette området samtidig som tap av overtrykk, skal det da i tillegg bli gitt tripp-signal for denne motoren?

Spurt ${formatDate(1048256040)}
Løst Løst
Ex
Kabelsko i Exe boks

Har en elektrisk motor med Exe koblingshus. Er det tillatt å bruke kabelsko på lederene som skal kobles? Jeg mener at man da får et koblingspunkt mellom leder og kabelsko som ikke er Exe-godkjent.

Spurt ${formatDate(1048171740)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.