Les mer.
Frostikring av vannrør i Sone I, Gassgruppe IIA T1 (450degC)
Selvregulernde varmekabel med temp "setpunkt" 10 grader, max kontinuerlig temp er 110 grader.
Krever forskriftene da en forankoblet "sikkerhetstermostat", eller kan man gå ut fra at kabelen aldri blir varmere enn 110 grader, og dermed aldri vil utgjøre en fare?
Hei
Jeg lurer på om det finnes godkjente metoder for skjøting av ledere/ledninger (også jord og screen) i EXe bokser eller del EXe del til panel. Hender jo at kabler/ledninger ikke er lange nok når skal kobles til på rekkeklemmer i boks/panel.
Finnes det for eksempel godkjente EXe skjøtehylser?
Er det kun EXe rekkeklemmer som kan brukes (må eventuelt settes opp ekstra mellom nippel og eksisterende rekkeklemmer).
Håper det finnes en grei løsning for dette.
MVH Espen
Hei, jeg jobber med en FSO, hvor vi har xx antall batteri rom for forsyning av diverse UPS'er. Rommet(ene) består av batteri bank, alt utstyr inne i rommene (lys, vifter, F & G detection) er i Ex utførelse. Dersom det detekteres gass (knallgass) i rommet skal batteriene frakoples UPS'ene. UPS'ene står i andre rom. Saken er at kontaktoren som separerer UPS'en fra batteribanken er lokalisert inne i selve batteri rommet. Vil det være krav til at denne kontaktoren skal være installert i en Ex kapsling, eller er det nok med en vanlig type ihht IP grad etc.?
Hei.
Har en EXP elmotor på over 9KW som driver en gasskompressor i Sone 2. Har problemer under oppstart av denne at vi mister overtrykket i kapslingen i noen få sekunder som da gjør at purgeunit tripper. En løsning vi har funnet er enten og klemme på slangen som går inn i kapslingen eller koble ut leder for trippsignalet når vi starter opp motor, for så og justere timer på purgeunit til 1 minutt for og få den "ready" igjen før vi slipper slange eller kobler inn igjen kabel til tripp signalet.
Det jeg lurer på er dette en "lovlig" måte og løse en slik utfordring? Etter mitt hode når en kobler ut denne ledningen for tripp signalet, så vil jo maskinen kunne gå videre uten overtrykk i sone. Noe som betyr at dersom vi får skade på kabel en eller annen plass, så vil det ikke være fail safe.
I tillegg står det i manualen til denne unit at den har 2 kontakt sett som skal kobles i serie for trip, vår er ikke det, men er dette et krav også?
Blir litt forvirret.
Hvem er det som har ansvar for hva (emnefeltet) ved installasjon skip og flyttbare innretninger. Fme paragraf 2
noen som kan prøve en forklaring for dummies?
Hei
Vi har i pumperommet cargopumper med påhengte PT-100 elementer. Disse er tilkoblet EXi krets og barriærene som er montert i sikker sone er merket med EXi, men elementene og boksene som henger på pumpene er ikke merket med EXi.
Er dette ok? Eller skal disse passive tilhørende komponentene også være merket? Kablene er blå. Vil det i så fall være nok og merke disse boksene med at de inneholder egensikre kretser?
Er det krav til at man skal ha strekkavlastning på kabelnippel til signalkabel på EXE/EXDE utstyr?
Dersom man bruker kabler uten armering? ( gummikabel/ flexi kabel/Olflex)?
Eller er det kun EXD utstyr?
Hei,
Kan tradisjonelt utstyr monteres utenfor sone 2, hvis dette er i samme rom? Eller må vi ut av rommet før det kan defineres som standard utførelse med tradisjonelt utstyr. Må vi utenom sone 2.2 også eller er ikke dette relevant?
Sonekartet for rommet har ikke definert annet enn sone 0, sone 1 og sone 2. Anleggstypen er et lakkeringsverksted der sone definisjoenene er avgrenset rundt blandekaret for lakk.
På forhånd takk.
Hei,
Om en ser bort fra Softstartere og Frekvensomformere. Når motorvern står plassert i tavle eller starterpanel i sikker sone. Da skal det så langt jeg kjenner til ikke være krav til annet på EX e motorer enn at motorvernet skal ivareta Te-tid eller ha temperaturovervåking. Stemmer dette?
Dette betyr også at en ikke trenger ett motorvern som er Atex godkjent. Men når er det krav til Atex godkjent vern når vernet står plassert i sikker sone?
Om vernet skal plasseres i sone 1 eller 2 vil det være krav til kapsling og ikke til selve vernet utover det som allerede er sagt, eller?
Hvis en skal montere ekstrautstyr (eksempel: varme, lys) i en eksisterende Ex installasjon på et skip, hvilken kompetanse er da nødvendig? Vil et grunnleggende Ex kurs være tilstrekkelig for en skipselektriker eller har man kun lov å vedlikeholde en eksisterende Ex-installasjon med et slikt kurs?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.