Hei,Vi har en pågående diskusjon her på jobben vedrørende NEK EN 60079-14:2014 punkt 6.1. Denne gir krav til lettmetaller som konstruksjonsmateriale og dets begrensninger i sammensetning ut ifra utstyrets EPL og type materiale det er snakk om. Eksemplene i det punktet er jo en ikke-fullstendig liste men nevner overordnet metalliske installasjonsmaterialer. Jeg har ett eksempel som jeg er usikker på faller inn under denne eller ikke: Vi har en sensor som skal monteres på ett prosessrør enten i sone 0 eller i sone 1. Sensoren er konstruert i rustfritt stål, 316/316L materialkvalitet. Men sensoren blir festet til røret vha. en monteringsbrakett og ett strammebånd som blir klemt rundt røret, omtrent som en slangeklemme. Kunden ønsker at denne braketten og strammebåndet skal være i titan grad 2. Ut ifra hvordan jeg tolker standarden så faller en slik monteringsbrakett/strammebånd inn under punkt 6.1 i nevnte standard og materialsammensetningen til titan (for utstyr i Gruppe II installasjoner) kan då ikke overstige mer enn 10 % for EPL "Ga" (sone 0) eller 7.5 % for EPL "Gb" (sone 1), i vekt, for disse komponentene. Er dette korrekt tolket?Mvh,Eric
Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.