Beskyttelse mot elektrisk sjokk 412 og 411

Spurt ${formatDate(1692729540)} av Daniel :) | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

Daniel :)

Subscribed
Subscribe

Hei. Jeg vet det har vært tråder angående dette tidligere, men må fortsatt bare spørre litt for å forstå det riktig etter NEK400 2022. ( jeg er lærling som prøver å sette meg inn i dette så beklager på forhånd xD )

1. hvordan OPPNÅR man utkobling av 1 jordfeil og utkobling av 2 jordfeil

Ved TT-nett krever Fel vedlegg 1 at alle TT installasjoner skal beskyttes av jordfeilvern. Det er også krav om at inntakskabel og hele installasjonen før første jordfeilvern skal være utført som klasse 2 ( dobbelt isolert )

Riktig her sant ?
2. er grunnen til dette at ved utregning etter 531.2.2.2 så klarer man ikke utkobling etter fastsatte tider 411.3.2 uten jordfeilvern. Siden det ikke er jordfeilbeskyttelse( 411 )for inntakskabel så benyttes klasse 2 her? ( 412 )


NEK400.6.3 installasjoner galvanisk adskilt fra et allment IT distribusjonsnett:

3. Stemmer det at her kan man enten benytte jordfeilvern eller jordfeilovervåkning( 411.6.6) med internkontroll system så lenge berøringsspenning er dokumentert til mindre eller lik 50V AC og utkoblingstid på sikring tilsvarer tider spesifisert for TN nett
3. hva er krav til utkobling av 1 og 2 jordfeil her?



NEK400.411.6.2 installasjoner galvanisk tilknyttet et allment IT-distribusjonsnett:

sier at forbrukerkurser skal kobles ut ved enhver jordfeil ( 1.jordfeil sant?) innen tider spesifiser i 411.3.2

Dette gjøres ved bruk av Jordfeilvern

(30mA for kurser innenfor krav om tilleggsbeskyttelse)

Hvovedkursen trenger ikke utkobling av 1.jordfeil i samsvar med 411.6.4 å da må man beregne berøringsspenning, ha isolasjonsovervåkning, og hovedkurs skal slå ut på 2 jordfeil etter tider for TN spesifisert i 411.3.2.3 ( utkobling 5 sekund)

Krav til utkobling av 2 jordfeil.

4. Den vil slå ut på 2 jordfeil på vanlig hovedkurs på grunn av høy jordfeilstrøm sant?

5. hvis jeg velger et annet beskyttelsetiltak som dobbeltisolert ( 412 ) da slipper jeg å dokumentere berøringsspenningen helt? Og det blir mindre krav til overgangsresistans til jordelektroden fordi ved dobbeltisolering kan den dokumenteres ved formelen:

RA < Uc / merkeutløsestrøm største jordfeilvern

Istedet for RA < Uc / Idmax hvis jeg ikke dobbeltisolerer eller har utkobling av 1 jordfeil foran første jordfeilvern.(hovedkurs )

Å sette seg inn i dette med å lese i NEK sine 1000 krav kan gjøre en man gal så takker til avklaring eller retting!






Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Instructor contact card
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:
${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}
Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.