Elektrisk 230V installasjon i russebuss

Spurt 10:32 - 6.10.2006 av Keiko|Siste svar 10:10 - 25.10.2006 av Elektroinstallat

Keiko

Hei. Vi skal innrede russebussen vår og skal legge opp kurser til de ulike tingene vi skal ha som plasma skjerm, karaokeanlegg, kjøleskap, og discolamper.

Må en fagutdannet person gjøre dette eller kan vi gjøre det selv? Dette er jo ikke en del av et offentlig elektrisk nett. Men skal drives av et diesel aggregat. Vi kjenner nemlig en elektriker som sikkert kan gjøre dette for oss, men han bor litt langt unna.

Må vi bruke spesielle kabler eller kan vi bruke PN og PR osv?

Vi har behov for ca 30 ampere, noe som diesel aggregatet er kvalifisert til å levere.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

Forumleder

Postet 11:13 - 6.10.2006
Statens vegvesen har laget en egen brosjyre for Russebiler, der finner dere nok svar på mye som dere kan lure på underveis. Derfra har jeg hentet dette:

230 V anlegg
Når det gjelder innmontering av 230 V anlegg i kjøretøy skal dette utføres
og godkjennes av en godkjent elektroinstallatør. Godkjenningen skal være i form av et Samsvarssertifikat (samsvarserklæring) som skal medbringes i kjøretøyet og forevises ved kontroll.

Strømaggregat
Aggregat og eksosrør må plasseres og isoleres slik at strålingsvarme ikke kan
antenne annet materiale eller drivstoff. Eksosen må føres ut av kjøretøyet på en slik måte at den ikke lett kan trenge inn i passasjerrommet. Drivstoff må oppbevares i godkjent emballasje. Det kan ikke lagres i passasjerrom og ikke i større mengder enn 60 liter i godkjente kanner.


Når det gjelder elektrikeren dere kjenner så kan han utføre installasjonen men dette må gjøres som en jobb via arbeidsgiveren hans. Det er elektroinstallatøren i hans bedrift som står ansvarlig for at anlegget blir korrekt utført.

Statens vegvesen: Russebil

Keiko

Postet 15:11 - 11.10.2006
Ok.

Aggregatet er av den typen som hektes bak på bussen som en tilhenger og har alt som trengs. 140 liters dieseltank og eksosrør bak. Det er to generatorer på motoren som hver leverer maks 70 ampere. Det er 4 stk trefaskontakter som kommer ut så her er det sikkert bare å strekke fire gummikabler inn i bussen og la elektrikerne fortsette herifra.

Forumleder

Postet 12:12 - 12.10.2006
At du skal ha fire gummikabler med opp imot 70 A hengende mellom buss og henger høres veldig risikabelt ut. Hvordan har dere tenkt å sikre disse mot mekanisk siltasje eller kortslutning eller berøring?

Dere får høre med elektrikeren/installatøren og biltilsynet om dette før dere setter igang, så slipper dere å bli avskiltet ved fremvisning :)

Keiko

Postet 18:14 - 12.10.2006
Det jeg mener med gummikabler er at det er stikkontakter på aggregatet og hann kontakter på bussen. Vi skal ha medfølgende gummiskjøtekabler mellom de to.

Aggregatet skal bare brukes når bussen står stille, og det er ganske høyt opp til kontaktene (pluss at det er strekkavlastning på dem). Så jeg mener de er rimelig godt beskyttet. Når bussen er på veien så er det bare en helt vanlig tilhenger. Da klarer vi oss med 24VDC - 230VAC inverterene vi har i bussen til å drive sekundærbelysning og tv.

Elektroinstallat

Postet 10:10 - 25.10.2006
Javell. Så lenge kablene ikke står i mekanisk fare eller belastning mens dere har bussparty så skulle nok dette holde. Men husk at gummikabler tåler ikke så mye.

Jeg ville lagt gummikablene inn i plika (fleksible stålrør). Slik at de får en mekanisk beskyttelse der de henger mellom bussen og aggregat tilhengeren. Men da må støpslene av så dere kan tre kablene inn i plika rørene. Og som jeg forstår så er disse støpslene over 25A. Og da må en elektriker gjøre dette. NEK 400 gjelder ikke eller dekker ikke så mye for kjøretøyer så her må dere eventuelt høre litt med veivesenet slik som forumleder påpeker. Men NEK 400 kan være en fin ""pekepinn"" på hvordan det bør gjøres.

Når kablene er i plikarør så vil dere ha mulighet til å bruke aggregatet mens dere kjører SÅ LENGE kablene er lange nok for enhver avstand det måtte oppstå mellom bussen og tilhengeren i svinger etc. Og det er jo kanskje bra i og med at mange russ liker å kjøre med anlegget på.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.