Jordfeilbryter på 400V etter trafo?

Spurt 19:59 - 29.1.2024 av Basse|Siste svar 7:03 - 31.1.2024 av Hans Olav Arnesen

Basse

Hei

Jeg har et 230TT anlegg hvor det er satt inn en trafo. 230/400V

Sekundersiden er beskyttet med en 125a effektbryter som deles til 3 stk 32a sikringer med tilhørende jordfeilbrytere.

Kun 2 av de er i bruk og jeg skal opp med en underfordeling på 50a.

Kan denne kobles direkte til effektbryter på sekundersiden uten jfb?

Underfordelinger skal forsyne 2stk kjølemaskiner på 22A hver. Disse har intern sikring med kabling som går ut til utedel.

Trenger disse jfb i underfordelinger?

Jeg syns det er vanskelig å lete i NEK etter forskjellige krav på nettsystemene og håper noen kan rettlede meg litt her.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 8:05 - 30.1.2024
Instructor contact card

For TT er det avgjørende at beskyttelse mot elektrisk sjokk er ivaretatt for hele installasjonen.
Vanligvis velger vi automatisk utkobling, men alternativene i avsnitt 410.3.3 i NEK 400:2022 kan også benyttes der de egner seg.

Avsnitt 531.2.2.2 i NEK 400:2022 beskriver muligheten for å benytte overstrømsvern som beskyttelse mot elektrisk sjokk for TT. Dokumentasjon, av varig og pålitelig lav verdi for sløyfeimpedansen for jordfeilen, er trolig vanskelig å oppnå.

Det sikreste/enkleste er å velge jordfeilvern med nominell utløsestrøm i henhold til avsnitt 531.2.3.6.2 i NEK 400:2022 (Ijn <= 50 V / Ra). Dette underbygges også av krav i Vedlegg I til FEL, selv om dette vedlegget ikke er juridisk bindende.

Basse

Postet 20:09 - 30.1.2024

Vil sekundersiden på trafo også anses som TTnett?.

400V L1,L2, L3 + N

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 7:03 - 31.1.2024
Instructor contact card

Nei, ikke om nettsystemet endres fra TT til TN. Det er tillatt med 400 V TT i henhold til NEK 400, så jeg oppfatta ikke dette i spørsmålet ditt. Vedlegg I til FEL beskriver riktignok maksimalt 230 V for TT-installasjoner, men Vedlegg I er kun å oppfatte som en veiledning fra 1998 (ikke bindende).

For TN vil overstrømsvernet normalt beskytte ved jordfeil. Avsnitt 411.3.3 i NEK 400:2022 gjelder for alle nettsystemer, men kun for kurser med allment tilgjengelige stikkontakter. I tilfellet du spør om er det heller ikke aktuelle tilleggskrav i del 7 eller 8 i NEK 400:2022.
Dette betyr at det ikke er krav til jordfeilvern her.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.