Jeg har fagprøve nå og har fått i oppgave å styre et transportbånd. Jeg skal ha en sikkerhetsbryter ved transportbåndet, og lurer på om det er lov å gjøre følgende:
Man har en egen sikring for styrestrøm og hovedstrøm i fordelingen. Deretter går man direkte til sikkerhetsbryteren, og så tilbake til starterskapet. Når man nå vrir på sikkerhetsbryteren så er både styrestrømmen og hovedstrømmen død. I starterskapet har man to kurser, en hovedstrøm og en styrestrøm. Ut ifra kursen for hovedstrøm går vi deretter til motoren. Det skal være en nødstopp ved transportbåndet, så styrestrømmen må først gå til denne og så tilbake til starterskapet.
Motoren er beskyttet mot overbelastning av motorvernet, og sikringen beskytter da mot kortslutning og jordfeil. Størrelsen på sikringen har da altså ikke noe å si så lenge sikringen som beskytter motoren slår ut ved kortslutning. Vi må også ivareta selektiviteten, og denne kursen kommer fra en 10A C-automat, så jeg velger da en 4A C-automat
Det jeg lurer på er om dette er en bra måte å gjøre det på. Jeg lurer også på om det er ok å gå ifra en sikring til sikkerhetsbryter og så forsyne to nye kurser?
Tusen takk for svar!
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.